Det digitala marknadsfönstret

Det digitala marknadsfönstret. Så länge som det funnits tjänster att sälja och information att dela har vi haft ett behov av att marknadsföra denna. Detta var även grunden till de första lösningarna av Digital Signage – att via elektroniska enheter såsom datorskärmar, kommersiella LCD-paneler, interaktiva pekskärmar, elektroniska anslagstavlor med mera visa och sprida information.

Ursprungligen var denna information näst intill statisk eller bestod av enklare bildspel som rullade runt med minimal personlig inblandning. Idag är verkligheten något helt annat då vi gått via en grundläggande dynamisk hantering av informationen, vilken kan vara gemensam eller unik, bland ett fritt antal visningsytor där information från flera källor kan visas samtidigt till att numera helt vara integrerad i molnet för full kontroll och maximalt IMG_Gertruddynamiskt utnyttjande.

I det moderna, nutida, samhället har Digital Signage fått en ny innebörd, lite av en ny dimension. Detta beror på två delar; molnet och den numera nästan direkta förutseende analys vi kan få av våra olika smarta enheter. Detta för med sig att det dynamiska, digitala, markandsfönstret eller informationskällan numera är eller kan vara nästan hur exakt som helst, allt beroende på kundens önskemål.

Låt oss lyfta fram ett mycket talande exempel;

  • Sjukhuset/flygplatser/hotell. Går vi över till denna typ av platser så finner vi redan idag långt komna lösningar med information om gater eller operationssalar med mera. Men kommande lösningar tar detta ett steg längre och kan genom enklare analys av dig som person komma med förslag på vägar som exempelvis är anpassade för rörelsehindrade eller där du redan från incheckningen av bagaget får tydliga anvisningar hur du ska gå och när du behöver gå för att komma till just din gate. Detta kan bygga på såväl scanning av biljetter, olika smartpass eller ansiktsigenkänning. Även flera hotell kedjor har börjat använda Digital Signage på mer avancerade vis jämfört med traditionella lösningar. I dag använder exempelvis flera Hilton hotell lösningar som via positionering känner av när du kommer och anpassar rummets digitala information baserad på dina tidigare intressen och inställningar oberoende på var du tidigare bott.

Ett upplyft jag

Det gemensamma för alla dessa digitala lösningar är att jag, eller du, alltid blir upplyft och ihågkommen. Vi blir lite av ”ett med informationen” och enligt bland annat analysföretaget Forrester så är det just det som vi generellt söker för att acceptansnivån ska vara optimal. – Att känna oss ihågkomna.

Post Comment