Appen UM Skåne Online var redan väletablerad när pandemin slog till för ett år sedan.
Därmed kunde Regions Skånes ungdomsmottagningar snabbt växla upp till ännu fler digitala besök och nå ännu fler skånska ungdomar på deras egen arena.
Region Skånes digitala ungdomsmottagning, UM Skåne online, når ständigt nya ungdomar i hela Skåne. Från en trevande start med ett par hundra videosamtal till uppåt 4 000 besök nu i mars månad.
– Vi märker att vi gör skillnad för många ungdomar varje dag. Gör man något riktigt bra då sprids det. Personalen har varit fantastiskt duktiga med att växla om till detta sätt att arbeta, säger Christina Fridén, verksamhetschef för ungdomsmottagningarna i Region Skåne.
Att möta unga på deras egen arena med god vårdkvalitet, korta väntetider och hög tillgänglighet är en del av framgångsreceptet. Men även pandemin har bidragit till att fler skånska ungdomar kunnat få hjälp.
Välfungerande digital plattform
Att antalet digitala besök tagit extra fart under det gångna året beror huvudsakligen på att det redan fanns en välfungerande digital plattform när pandemin slog till. Samtidigt fick ungdomsmottagningarna begränsad personalstyrka, eftersom många anställda lånades ut till smittspårning av covid-19.
– Det gjorde att vi aktivt kunde styra besök som kan hanteras digitalt dit. Både på grund av att vi vill minska smittspridningen och att vi fått ett extra uppdrag under pandemin som gjort att vår mottagningskapacitet minskat, säger Christina Fridén.
Genom sin mobil, surfplatta eller dator kan ungdomarna göra ett videobesök i en drop-in mottagning. Barnmorskan, sjuksköterskan eller kuratorn gör då en bedömning, ofta kan behandling och åtgärd då ske digitalt. Om fysiskt besök behövs bokas man in på ett sådant.
– Det har blivit mycket färre fysiska besök på grund av covid. Men samtidigt har vi blivit tillgängliga för många fler, säger Christina Fridén.
Pilotprojekt i tiden
Satsningen började hösten 2017 som ett mindre pilotprojekt på lokal nivå. Då handlade det om att erbjuda skånska ungdomar ett komplement till ungdomsmottagningens ordinarie verksamhet som tidigare byggde på fysiska besök på dagtid. Tanken var inte att ersätta fysiska besök, utan tvärtom att snabbt och enkelt kunna hjälpa fler unga.
Inledningsvis hade den digitala drop-in-mottagningen öppet kvällstid på vardagar. Först ut att erbjuda digitala besök var ungdomsmottagningen i Hässleholm. Kort därefter anslöt Malmö. Länge hade man runt 200 besök varje månad.
– Där lurade vi oss själva lite. Vi trodde att kvällarna skulle passa ungdomarna bäst. Men så fort vi ändrade tiderna, då ökade besöken. Sommaren 2019 satsade vi hårt på att ha online-mottagning dagtid. Vi trodde inte det skulle bli så populärt men det gick verkligen hem. I juli toppade vi med 700 samtal varje månad, säger Christina Fridén.
Senare samma höst infördes onlinemottagningen i alla ungdomsmottagningarna inom Region Skåne. Då ökade besöken ytterligare, utan någon egentlig marknadsföring. Skolorna var informerade men det mesta av ökningen har skett organiskt. Nöjda ungdomar har tipsat varandra samtidigt som nya grupper tillkommit. Till exempel unga som bor på mindre orter, en bit ifrån städernas ungdomsmottagningar.
– Ungdomarna är jättenöjda. Vi får otroligt positiv feedback efter besöken, säger Christina Fridén.
Fakta/UM Skåne Online-appen
Appen UM Skåne Online riktar sig till unga som bor i Skåne och är mellan 12 och 23 år. Genom mobil, surfplatta eller dator kan de beställa ett videosamtal och få råd och stöd av barnmorska, kurator eller sjuksköterska. Drop-in mottagningen är öppen måndag till fredag 9-16.30. Besöken är gratis. Man loggar in med BankID och snart kan man även använda Freja-eID.