Hem NYHETER Digitalt fokus är en styrka för Mjölby kommun i Corona-tider

Digitalt fokus är en styrka för Mjölby kommun i Corona-tider

Publicerat av: Redaktionen

Omsorgs- och socialförvaltningen i Mjölby kommun har stort fokus på förändring och digitalisering för att möta de utmaningar välfärden står inför.

Digitalt fokus är en styrka för Mjölby kommun i Corona-tider 3

Thomas Åhlander

Arbetet med den digitala transformationen är en stor styrka nu under Corona-krisen.

Vård- och omsorgssektorn står inför stora utmaningar med en befolkning med färre i arbetsför ålder och allt högre förväntningar från medborgarna. Omsorgs- och socialförvaltningen i Mjölby kommun har därför arbetat mycket med kultur, kunskap och förståelse för att klara av de ständiga förändringar digitaliseringen innebär. De driver även många projekt där de inför digitala lösningar för att optimera verksamheten och uppfylla medborgarnas och medarbetarnas förväntningar.

”Vårt arbete och den kultur vi har skapat har gett oss goda förutsättningar nu under Corona-krisen” säger förvaltningschef Thomas Åhlander. ”Vi har haft stor nytta av att snabbt kunna ställa om våra arbetssätt och nyttja digitala lösningar för ett tryggt och smart arbete.”

Rustade för snabb digital omställning

Förvaltningens medarbetare är vana att använda digitala verktyg och kommunen har idag goda tekniska förutsättningar så som exempelvis WiFi och iPads ute i verksamheterna.

”Vi kan erbjuda anhöriga att ha videosamtal med de som bor på våra olika boenden och genom Instagram kan de följa sina anhörigas vardag. Även om vi har besöksförbud så skapar vi möjlighet till delaktighet via digitala kanaler.” säger Magdalena Green som är utvecklingsledare för digitalisering.

Digitalt fokus är en styrka för Mjölby kommun i Corona-tider 4

Magdalena Green

Genom att ta till vara på digitaliseringens möjligheter kan vi öka kvaliteten, tryggheten och tillgängligheten samt använda våra resurser till mer värdeskapande arbete. Digitala verktyg kan också öka tillgängligheten, delaktigheten och självständigheten för våra medborgare.

”Under året har vi genomfört en mängd projekt där vi nyttjat digitaliseringens möjligheter för att förbättra och effektivisera vår verksamhet. Vi har dessutom höjt vår kompetens kring nya arbetssätt och verktyg.” fortsätter Magdalena Green.

Mjölby kommun har tagit fram en digital introduktion för vård- och omsorgspersonal, gör digitala tillsyner inom hemtjänsten, börjat använda läkemedelsrobotar och digital signering av mediciner, dokumenterar med taligenkänning, nyttjar Skype för möten samt utvecklat en e-tjänst för snabba och säkra orosanmälningar. Alla dessa lösningar är till nytta i dessa tider.

I Mjölby kommun skapas även glädje, trygghet och rörelse med hjälp av teknik.

”Vi har idag VR-utrustning som göra att våra boende kan uppleva platser de inte fysiskt kan ta sig till och även uppmuntra till rörelse. Med hjälp av en 360-kamera kan verksamheterna filma utflykter och aktiviteter som fler kan ta del av i efterhand” säger Magdalena Green. ”Vi har även terapikatter som skapar psykiskt, fysiskt och socialt välbefinnande hos många av våra boende.”

Ny kontakt för unga på nätet

Digitalt fokus är en styrka för Mjölby kommun i Corona-tider 5Den kris vi befinner oss i gör att verksamheter måste tänka nytt och våga ställa om snabbt. Just nu är fler unga än vanligt hemma då många skolor har distansundervisning och fritidsaktiviteter ställs in.

”Vi såg ett behov av att skapa en snabb, enkel och trygg väg för unga att kontakta oss i kommunen.” säger Magdalena Green. ”Som ung är det inte lätt att veta var man ska vända sig om man inte mår bra eller har det svårt hemma.”

På ett par veckor utvecklade kommunen en ny e-tjänst och satte rutiner för hur unga ska kunna kontakta kommunens familjeteam för råd och stöd online.

”Jag är imponerad över detta otroliga tempo från idé till beslut och genomförande. Nu kan unga kontakta oss på nätet när de vill och vi återkommer till dem genom e-tjänsten, mail, SMS eller telefon. De bestämmer de själva hur de vill ha kontakt.”

Nytänkande, mod och livskvalitet sammanfattar 2019

I dagarna lanserade omsorgs- och socialförvaltningen sin digitala kvalitetsberättelse som sammanfattar verksamhetsåret 2019.

Innehållet i kvalitetsberättelsen visar att förvaltningen har stort fokus på att ständigt utveckla verksamheten genom innovation, samverkan och mod. Alltid med stort engagemang för att skapa livskvalitet hos kunderna.

”Vi ser oss som möjliggörare och antar våra utmaningar med nyfikenhet, mod och ett stort engagemang. Det visas tydligt i årets kvalitetsarbete” säger Anna Johansson, ordförande i omsorgs- och socialnämnden.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>