Digitaliseringen av vård- och omsorgssektorn är en enorm utmaning för hela Sverige.
Pulsen Omsorg hjälper sina kunder effektivisera sitt arbetssätt genom att bygga framtidens digitala hjälpmedel, och som ett led i bolagets fortsatta resa går nu Fredrik Assarsson in som konsult- och projektchef. Han vet precis vilka utmaningar kunden står inför – eftersom han varit en själv.
Att vård- och omsorgssektorn står inför en stor digitaliseringsutmaning har varit väl omskrivet de senaste åren. Branschen utvecklar ständigt nya appar, system och lösningar för att göra manuella processer och rutiner effektivare. Combine, Pulsen Omsorgs lösning för effektiv digital välfärd, har det senaste året genomgått en stor transformation med syfte att vara digitaliseringsbasen för kommuner och privata omsorgsbolag. Bolaget utvecklar samtidigt sina konsulttjänster för att på ett ännu bättre sätt kunna stötta kunderna i sina digitaliseringsresor.
Som ett led i bolagets satsning framåt rekryteras nu Fredrik Assarsson in i rollen som konsult- och projektchef. Han ser med sin långa erfarenhet att Pulsen Omsorg kan göra stor nytta för kunderna.
– Pulsen Omsorg har tagit stora kliv framåt genom att bygga nya Combine och utveckla tjänster där man stöttar kunden. Man har haft ett öra mot marken och verkligen följt kundernas förändringsresor, vilket gör att man kan jobba tillsammans efter de behov som finns. Det blir en spännande utmaning att tillsammans med våra kunder och medarbetare fortsätta ta oss an digitaliseringen, säger Fredrik Assarsson.
Erfarenhet av kundens utmaningar
Närmast kommer Fredrik från en roll som konsultchef på Ecru Consulting, men har under sina 20 år i IT-branschen jobbat med projektledning, förändringsledning och verksamhetsutveckling. Han har också arbetat i Upplands Väsby kommun, där han var med och införde Combine som en av de tre första kommunerna. Han kommer i sin roll som konsult- och projektchef lägga mycket tid på att lära känna kunderna och deras utmaningar.
– Jag har varit på kundens sida som kravställare, i upphandling och i förvaltning, så jag förstår mycket väl vilka utmaningar man står inför. Jag har god kännedom om systemet, men framförallt vilka förutsättningar man har som kund. Det tror jag tillåter mig att utmana kunderna i hur de tänker och i att kunna se nya möjligheter, berättar Fredrik Assarsson.
– Införandet är bara början på digitaliseringsresan och starten på att skapa värde för alla medarbetare och kunder. Fredriks gedigna intresse av att skapa nytta hos kunden kombinerat med hans erfarenhet gör att vi kommer att kunna erbjuda kunderna helt nya tjänster och vara den aktiva partner som efterfrågas. Det är därför väldigt roligt att kunna välkomna Fredrik till Pulsen, säger Magnus Skebäck, vd på Pulsen Omsorg.
Framtidens vård och omsorg
Att Pulsen Omsorg tar sig an kundernas digitaliseringsutmaningar ur ett helhetsperspektiv var en av anledningarna till att Fredrik Assarsson valde att ta klivet in i bolaget.
– Det roligaste med att jobba i den här branschen är att befinna sig i gränslandet mellan människor och IT. Att stå inför det här enorma berget – digitaliseringen av vård- och omsorgssektorn – och se att vi bara precis börjat klättra, kan kännas svindlande. Vi behöver få med hela Sverige på turen för att växa som modernt välfärdsland, och det är en stor utmaning. Samtidigt är det en fantastisk möjlighet att få vara med och bygga den digitala grunden för framtidens vård och omsorg, säger Fredrik Assarsson avslutningsvis.