Idag startar Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. H.K.H. Kronprinsessan Victoria visar sitt stöd genom att bära det rosa bandet som kampanjens officiella beskyddare.
Hennes engagemang är ett viktigt inslag till förmån för svensk cancerforskning som har bidragit till att kampanjen blivit något av en folkrörelse. Artistduon Johanna och Klara Söderberg från First Aid Kit har stått för designen av årets rosa band.
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj har under 17 års tid skapat en hög medvetenhet kring cancer och behovet av forskning. Syftet med kampanjen är att samla in pengar till svensk cancerforskning och sprida kunskap om cancer. Hittills har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj samlat in 949 miljoner kronor.
För tolfte året i rad bär Kronprinsessan Victoria det rosa bandet som officiell beskyddare. Kronprinsessan har visat sitt starka stöd i frågor som rör utvecklingen av svensk cancerforskning och hennes engagemang har bidragit till att Rosa Bandet-kampanjen blivit något av en folkrörelse.
– Vi vill tacka Kronprinsessan Victoria och alla andra som engagerar sig i kampen mot cancer. Varje persons insats räknas, varje insamling, varje krona, tillsammans gör vi skillnad så att färre drabbas av cancer och fler kan leva ett gott liv efter behandling, säger Cancerfondens generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström.
För First Aid Kits del är det känslan av samhörighet som de vill förmedla med sin design. Ett band som flätar samman.
– När Cancerfonden frågade om vi ville formge årets rosa band var det självklart att tacka ja, vi tvekade inte en sekund. Rosa Bandet är en väldigt viktig kampanj och ju mer vi kan bidra till cancerforskningen desto bättre. Med vårt rosa band vill vi belysa känslan av samhörighet och bandet som flätar oss samman, säger Klara och Johanna Söderberg.