I-Techs Selektope skyddar Mercy Ships nya sjukhusfartyg, som Stena RoRo projektleder

I-Tech AB: s teknik, Selektope, har valts för att skydda skrovet på Global Mercy, det sjukhusfartyge som nu byggs för Mercy Ships, från havstulpanpåväxt under långa stillaliggande perioder i områden med högt påväxttryck längs med Afrikas kuster.

I-Techs Selektope skyddar Mercy Ships nya sjukhusfartyg, som Stena RoRo projektleder 1
GU Ventures sprider nyheter och information kring verksamheten, sina bolag, samt alumnibolag.

Mercy Ships är en välgörenhetsorganisation vars volontärer tillhandahåller medicinsk behandling och utför brådskande operationer ombord på sjukhusfartyg anlagda vid lokala hamnar i några av de fattigaste länderna i världen. Sedan 1978 har organisationen givit medicinskt bistånd till mer än 55 länder, tillhandahållit tjänster till ett värde av över $ 1,7 miljarder USD och hjälpt mer än 2,8 miljoner människor. Välgörenhetsorganisationen driver för närvarande det ombyggda passagerarfartyget Africa Mercy, men när det nya, specialbyggda sjukhusfartyg Global Mercy träder i aktiv tjänst 2021, kommer kapaciteten att hjälpa nödställda mer än fördubblas.

Efter de senaste hälso- och sjukvårdsutmaningarna orsakade av spridningen av COVID-19 och dess inverkan på det redan ömtåliga hälso- och sjukvårdssystemet i Afrika, är Mercy Ships uppdrag att stärka hälso- och sjukvårdssystemen genom att erbjuda både vård och vårdutbildning ombord på Global Mercy än viktigare.

Kontraktet för att bygga Global Mercy tilldelades Xingang-varvet i Tianjin, Kina 2014 och Stena RoRo utseddes till projektledare av Mercy Ships. När man övervägde antifoulingfärg för Global Mercy valde Stena RoRo en färg innehållande Selektope för att skydda skrovet från hård påväxt under långa statiska perioder. För att stödja det viktiga välgörenhetsarbetet har I-Tech AB donerat de nödvändiga volymerna av Selektope till Mercy Ships.

Ett fartyg som tillbringar långa perioder stillaliggande löper en mycket hög risk att drabbas av halvtulpankolonier på skrovet. Mercy Ships verksamhet innebär att dess sjukhusfartyg ofta ligger i hamn upp till tio månader åt gången. Detta innebär att påväxt av havstulpaner kan bli ett dyrt problem för Mercy Ships, både på grund av ökade bränslekostnader orsakat av ökat friktionsmotstånd från skrovet när sjukhusfartyget väl seglar mellan hamnar, men också kostnader i samband med torrdockning av fartyget för att mekaniskt ta bort hård påväxt om detta skulle behövas.

Selektope® är ett aktiv ämne i antifoulingfärg som används i väldigt små koncentrationer (cirka 0,1% ) och kännetecknas av ett unikt repellerande verkningssätt som håller fartygets skrov fritt från havstulpaner med en icke-dödlig mekanism. När det organiska, metallfria ämnet frisätts från skrovet aktiverar den tillfälligt sim-reflexen hos havstulpanslarver, vilket gör det omöjligt för dem att fästa på skrovet och omvandlas till det förkalkade vuxenstadiet i deras livscykel.

Per Westling, VD för Stena RoRo säger: ”Stena RoRo är oerhört stolt över att vara med i byggandet av Global Mercy och att hantera produktionsprocessen. Vi identifierade Selektope som den mest lämpliga, innovativa tekniken för att säkerställa att skrovet på detta nya sjukhusfartyg inte drabbas av de negativa effekterna av havstulpanpåväxt, även när det är stillaliggande under många månader.

Philip Chaabane, VD för I-Tech AB säger: ”Mercy Ships uppdrag är mycket viktigt för att ge kirurgisk hjälp åt de med sämst tillgång till medicinsk vård i Afrika och I-Tech är stolta över att donera den mängd Selektope som krävs till antifoulingfärgen. Vår snabbväxande teknik, med sitt arv från det vetenskapliga forskningsområdet, passar perfekt för detta fartyg och dess driftsmönster. Vi är stolta partner till Mercy Ships-organisationen och tacksamma för det arbete de gör för att hjälpa mänskligheten.”

Tom Stogner, VD för Mercy Ships säger: ”Vi välkomnar Stena RoRos val av en Selektope-innehållande antifoulingfärg för Global Mercy och tackar I-Tech för donationen av deras teknik till stöd för vårt uppdrag. Användningen av de senaste tekniska innovationerna för att skydda Global Mercy mot påväxt under statiska förhållanden är av stor betydelse för oss.”

Det 37 000 ton långa sjukhusfartyget Global Mercy, som är 174 meter långt, är ett unikt fartyg utrustat med 12 däck, 6 operationssalar, 102 akutvårdsbäddar och 90 egenvårdssängar. Fartyget rymmer en besättning på upp till 641 volontärer, och kan rymma upp till 950 personer när fartyget ligger i hamn.