Läkare utan gränser toppar Sveriges Annonsörers och Novus lista över vilka organisationer man kan tänka sig att skänka pengar till istället för att köpa julklapp.
42 procent har organisationen som förstahandsval. Men den totala givmildheten går ner.
Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken. I den senaste enkäten fick 1051 svenskar frågan ”Skulle du kunna tänka dig att privat ge bort en penninggåva till välgörande ändamål istället för att köpa en julklapp? Och vilken organisation vill du i så fall stödja?”. Samma fråga har ställts även 2015 och 2013. Då svarade 72 respektive 68 procent att de kunde tänka sig att ersätta julklappar med välgörenhet. I årets undersökning har givmildheten sjunkit till 62 procent.
Framförallt är det männen (34 %) som i högre grad säger nej till att ge bort en penninggåva. Givmildheten är störst bland kvinnor (69 %) samt de i åldern 18-29 år (70 %).
– Flyktingkriser, katastrofer och terrordåd gjorde att flera hjälporganisationer slog rekord i fjol, dessvärre ser vi i undersökningen att svenskarnas vilja att byta ut en julklapp mot en penninggåva till välgörenhet minskar. Men vi hoppas givetvis att folk engagerar sig minst lika mycket som tidigare om inte mer, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.
Läkare utan gränser förstahandsval
Av föreslagna organisationer är Läkare utan gränser förstahandsvalet bland drygt fyra av tio, följt av Barncancerfonden (34 %) och Cancerfonden (23 %). Den yngsta åldersgruppen i undersökningen, 18–29 år, vill i högre grad än andra stödja Cancerfonden (30 %), UNHCR (28 %) och Naturskyddsföreningen (11 %) medan den äldsta åldersgruppen, 65–79 år, i högre grad än andra vill stödja Läkare Utan Gränser (51 %), Hjärt-Lungfonden (18 %) och Frälsningsarmén (10 %).
– Förra årets raket var UNHCR som ökade från tre- till 20 procent i undersökningen. I år toppas listan av Läkare utan gränser och är förstahandsvalet bland 42 procent av svenskarna. Framförallt är det de äldre som föredrar hjälporganisationen, säger Tero Marjamäki.
Skulle du kunna tänka dig att, privat, ge bort en penninggåva till välgörande ändamål som julklapp, i stället för att köpa fysisk julklapp?
- Ja, det kan jag tänka mig 40%
- Ja, det har jag redan gjort vid minst ett tillfälle och kan tänka mig att göra igen 22%
- Nej 27%
- Vet inte 11%
Vilken organisation vill du i så fall stödja?
- Läkare utan gränser 42 %
- Barncancerfonden 34 %
- Cancerfonden 23 %
- Rädda barnen 20 %
- UNHCR (FN:s flyktingorgan) 20 %
- UNICEF (FN:s barnrättsorganisation) 19 %
- SOS barnbyar 18 %
- Röda Korset 14 %
- WWF (World Wildlife Fund) 13 %
- Hjärt-Lungfonden 12 %
- BRIS 11 %
- Amnesty International 10 %
- Naturskyddsföreningen 7 %
- Stadsmissionen 7 %
- Frälsningsarmén 5 %
- Plan 5 %
- Svenska kyrkan 5 %
- Greenpeace 4 %
- Childhood Foundation 3 %
- WSPA (World Society for the protection of Animals) 3 %
- Annan organisation 5 %