Pharma Way etablerar dotterbolag i USA samt förbereder lansering av DOT SHOT i USA i början av 2021.
Lanseringen och uppbyggnaden av varumärket kommer att ske genom en fokuserad och kostnadseffektiv DTC (Direct To Consumer) strategi. Det viktigaste för att driva försäljning och medvetenhet om DOT SHOT kommer vara webbutiken, riktade sociala medier samt ambassadör/influenser program.
Etableringen på den amerikanska verksamheten kommer ske i Atlanta. En 3-årsplan är framtagen för en fokuserad lansering med start i Atlanta och Miami, därefter i flera steg, Los Angeles, Södra Kalifornien och New York. Lanseringen kommer bygga på riktad DTC marknadsföring. Vårt mål är att bli Amerikas Number one Wellness Shot.
I USA har man under de senaste åren sett ett starkt ökat konsumentintresse för wellness shots. En wellness shot är i huvudsak koncentrerade kallpressade juicer för att förbättra hälsan. En wellness shot innehåller vanligtvis gurkmeja, ingefära, äppelcidervinäger, och andra vitaminer, mineraler och antioxidant-rika ingredienser som härrör från frukt, grönsaker, rötter och kryddor.
DOT SHOT är en väl dokumenterad wellness shot baserad på vattenlösligt curcumin från gurkmeja med påvisat snabbare och bättre effekt vilket ger ett ökat värde för konsumenten jämfört med nuvarande produkter på USA marknaden.
Den amerikanska wellness shot marknaden är värderad till 369 MUSD. Den har ökat med 40% under de senaste 12 månaderna. Marknaden beräknas fortsätta sin starka tillväxt då amerikanska konsumenter letar efter produkter som hjälper dem att förbättra sin allmänna hälsa och välbefinnande.
”Vi ser USA som en mycket viktig marknad för DOT SHOT med stor potential. Genom att fortsätta bolagets näthandelsstrategi kommer vi att kunna göra en kostnadseffektiv lansering i USA. USA har potential att snabbt bli bolagets största marknad. Vårt mål är att bli marknadsledande på våra marknader, bygga ett globalt varumärke och göra en börsintroduktion inom 3–5 år ligger fast, säger Mårten Österlund, VD för bolaget Pharma Way AB”