Levels stöttar äldre som drabbats av coronakrisen med ny digital tjänst

Många äldre känner att det kan vara svårt att ta till sig och interagera med det digitala samhället.

Levels stöttar äldre som drabbats av coronakrisen med ny digital tjänst 1
Tjänsten Loopeli utvecklad av Levels

Därför har Levels tillsammans med entreprenören Thomas Sidén utvecklat en ny digital tjänst – Loopeli. Det är speciellt anpassade surfplattor för äldre som vill hålla kontakten med sina nära och kära. – Vi är väldigt glada över att kunna hjälpa våra äldre i en svår tid, där många känner sig oroliga och isolerade, säger Per Spångberg, Vd och grundare av Levels.

Runt 20 procent av Sveriges befolkning känner sig, endast i begränsad utsträckning, delaktiga i det digitala samhället och så många som 1 av 10 känner sig inte delaktiga alls. Enligt rapporten Svenskarna och Internet är det framförallt äldre som upplever det som allra svårast att vara en del av vår allt mer digitala vardag. I och med att digitaliseringen, som en direkt följd av coronakrisen, nu också utvecklas i allt snabbare takt, så finns det en risk att gapet mellan den mer digitala och den analoga delen av befolkningen ökar ytterligare.

Det var ur den insikten, i kombination med personlig erfarenhet av svårigheten att kommunicera med sin egen pappa, som entreprenören Thomas Sidén fick idén om Loopeli – en surfplatta speciellt anpassad för den äldre generationen.

För att utveckla idén till en fungerande produkt inledde Thomas ett samarbete med Levels, med erfarenhet av att hjälpa både små och stora bolag i utvecklingen av digitala produkter och tjänster.

– Min vision var att utveckla en tjänst som skulle göra det möjligt för mig och min då 95-årige far, som bodde på äldreboende, att enklare kunna hålla kontakt. Tillsammans med Levels har vi nu på väldigt kort tid gått från idé till lansering, säger Thomas Sidén, grundare av Loopeli.

Levels delade Thomas vision, såg hans driv som entreprenör och samhällsnyttan bakom idén och satte samman ett team av utvecklare, designers och strateger, för att lansera och driva en intuitiv tjänst anpassad för målgruppen.

– I vårt arbete med utvecklingen av Loopeli såg vi en möjlighet att göra något bra och hjälpa till i en svår tid och bestämde oss för att skynda på lanseringen. Att vara lyhörd och flexibel inför förändringar är ledord för oss på Levels. Om vi kan hjälpa såväl företag som myndigheter och andra viktiga delar av samhället, att snabbt ställa om och ta till sig alla de möjligheter som vår digitala värld erbjuder, så har vi lyckats, säger Magnus Rehle, Vd för den del inom Levels som hjälper kunder med digital affärsutveckling och tillväxt och tillika tillförordnad Vd för Loopeli.

Sedan regeringen införde besöksförbud på landets alla äldreboenden, så är behovet av enkla kommunikationslösningar större än någonsin. Därför har Levels och Loopeli nu inlett ett samarbete med Telenor, för att förse så många äldre som möjligt med Loopeli-surfplattor och på så vis lindra ensamhet och isolering. Även Telenor delade Levels och Thomas vision om att kunna hjälpa till och göra nytta för de äldre i coronakrisen.

Levels ser stor framtida potential för Loopeli, ett av flera digitala tillväxtbolag som man har ett nära samarbete med. Sprunget ur ett starkt entreprenöriellt DNA, i kombination med digital expertis, har Levels ambitionen att bli ett av de ledande företagen i Europa, när det kommer till att realisera de fantastiska möjligheter som digitaliseringen innebär.

– Genom att vara en aktiv del av startup-världen och ett kombinerat erbjudande med digital design, utveckling, finansiering och strategi, har vi en unik möjlighet att hjälpa såväl mindre som större företag att växa och bli framgångsrika. Sverige ligger i framkant inom digital utveckling och vår ambition är att utnyttja den erfarenheten för att hjälpa digitala tillväxtbolag internationellt. Inom några år räknar vi med att ha öppnat fler kontor utanför Sverige och ha hjälpt många företag och organisationer att ta sig från en nivå till nästa, oavsett om kunden är en ny startup inom ett etablerat storföretag eller nästa Spotify, avslutar Per Spångberg, Vd och grundare av Levels.