MEDS Apotek släpper halvårsrapport - visar rekordtillväxt och avslöjar satsning på egna varumärken.
Hem NYHETER MEDS Apotek släpper halvårsrapport – visar rekordtillväxt och avslöjar satsning på egna varumärken.

MEDS Apotek släpper halvårsrapport – visar rekordtillväxt och avslöjar satsning på egna varumärken.

Publicerat av: Redaktionen

Nätapoteket MEDS avslutar våren med en tillväxt på 100% jämfört med samma period 2020 och en preliminär omsättning på 200 miljoner för halvåret.

Nu storsatsar man på egna varumärken.

“Vi har sett en mycket stark vår och start på sommaren och jag känner en stor stolthet över teamet som överträffar våra högt ställda förväntningarna månad efter månad. Att växa över 100% jämfört med samma period förra året, som omfattade hamstringsvågen under utbrottet av Covid-19, är fantastiskt. När pandemin nu klingar av och köpbeteenden återgår ser vi fortsatt stort intresse för onlineapotek”, säger Björn Thorngren, VD och medgrundare av MEDS Apotek.

MEDS, som vann Årets e-handel 2021 inom kategorin hälsa, växer tre gånger snabbare än marknaden och fortsätter utveckla sitt erbjudande inom både receptbelagda läkemedel och egenvård. Under sommaren lanseras de första produktserien i MEDS satsning på egna varumärken. Först ut är kosttillskott vilket löpande kommer följas av andra produkter och kategorier. Som ansvarig för satsningen har MEDS rekryterat Johanna Lim Falk från Navigio.

“Vi tror starkt på kombinationen av egen D2C och fortsatt satsning på våra övriga 30,000 produkter från etablerade och starka varumärken. MEDS har en halv miljon aktiva kunder idag som utgör en fantastisk plattform att lansera nya varumärken, både egna och externa som är nya på svenska marknaden”, fortsätter Björn Thorngren.

För att stärka upp erbjudandet inom receptbelagda läkemedel fördjupar MEDS bl.a. sina samarbeten med logistikpartners för att exempelvis kunna expediera kylvaror, t.ex. insulin, direkt hem till dörren i en utökad del av landet.

MEDS Apotek släpper halvårsrapport - visar rekordtillväxt och avslöjar satsning på egna varumärken.

Björn Thorngren, VD och Medgrundare

“Vi har verkligen sett ett skifte i beteende. ‘New normal’ är online, både när det gäller recept och egenvård. Det som glädjer oss mest är bredden hos våra kunder, både i ålder och geografi. Vi har flera återkommande kunder som är över 100 år gamla som uppskattar hemleverans av sina läkemedel. Gruppen 65+ står för en betydande och snabbt ökande del av kundbasen. Visst behöver en del lite extra hjälp första gången med bank-ID och inloggning men det ställer vår kundtjänst med glädje upp på. Bilden som ibland ges i media att många äldre inte kan eller vill handla online stämmer inte med vår erfarenhet”, avslutar Björn Thorngren.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>