Telia har idag ingått avtal med life science företaget Addlife som förvärvar produktområdet Telia Health Monitoring, tjänster för distansvård och egenmonitorering av kroniska sjukdomar.
Telia Health Monitoring levererar en digital plattformslösning som möjliggör distansvård och egenmonitorering för patienter med kroniska sjukdomar.
Verksamheten kommer att integreras in i Camanio, som AddLife förvärvade tidigare under december månad 2021. Verksamheten har idag avtal med åtta regioner inom både offentlig och privat sektor i Sverige. Totalt är cirka 1 000 patienter uppkopplade i lösningen, som är skalbar och kan hantera ett växande antal patienter och deras unika behov. Tillträde förväntas ske under första kvartalet 2022.
– Vi är glada över att ha hittat ett nytt hem för Telia Health Monitoring på AddLife, som är ett Life Science-företag och som delar vår vision om att förbättra människors liv. De förstår värdet av den starka position vi har utvecklat och tagit under ett antal år inom distansmonitorering av hälsa. Med sin breda portfölj, entreprenörsanda och europeiska närvaro tror vi att de är unikt positionerade för att ta denna verksamhet till nästa nivå.”, säger Brendan Ives, chef för Division X på Telia.
Telia Health Monitorings digitala lösning stöder idag egenmonitorering av ett flertal kroniska sjukdomar, såsom hjärtsvikt, högt blodtryck, KOL, diabetes och IBD men har också utvecklats för egenmonitorering inom specialistmödravård. Genom att kombinera vård- och omsorgslösningen i hemmet från Camanio med Telias Helth Monitoring lösning erbjuds flera fördelar för individcentrerad vård- och omsorg.
Enligt Myndigheten för vård- och omsorgsanalys beräknas cirka 45 procent av alla svenskar ha minst en kronisk sjukdom och kostnaderna för vård av kroniker uppgår till cirka 80 procent av de totala sjukvårdskostnaderna. Digitala verktyg möjliggör en kontinuerlig och effektivare vård genom tätare kommunikation med vårdgivaren och en mer individanpassad behandling. Samtidigt ger den patienten en större trygghet, frihet och ökad livskvalitet i vardagen.
– Vår vision är att förbättra människors liv och vi ser en stor samhällsutmaning i vården med en växande och allt äldre befolkning med kroniska sjukdomar. Digital omsorg och bättre datastöd kan både förbättra livskvaliteten för patienter samtidigt som den levererar mer effektiv vård. Kombinationen av erbjudandet från Camanio med lösningen från Telia Health Monitoring ger oss stora möjligheter att aktivt stödja vårdgivare i utvecklingen av framtidens digitala vård och omsorg, säger Kristina Willgård, VD på AddLife.
Telia är en av de ledande leverantörerna av kommunikationstjänster till den svenska vården, och omfattar såväl uppkoppling, kommunikation och nätverkslösningar som Procare, en uppsättning digitala verktyg som t.ex. positioneringstjänster, smarta larm och säkra videomöten. Telia kommer även fortsättningsvis leverera dessa tjänster.