Utvecklingen av Brighters integrerade verktyg för insulinbehandlade diabetiker har gått över förväntan. De fokusgrupper som bolaget har genomfört visar mycket positiva resultat. I samband med detta har Brighter även beslutat att det nya varumärket Actiste ska ersätta det tidigare namnet Brighter One.
Genom det nyligen kommunicerade samarbetet med Ericsson får Brighter tillgång till en pålitlig och global teknikpartner, vilket förenklar en omfattande och världsomspännande lansering av Brighters molnbaserade tjänst the Benefit Loop. Actiste kommer enkelt kunna kopplas upp till tjänsten via 3G, vilket varit ett huvudsakligt fokus i utvecklingsprocessen. Därmed kan vården automatiskt få tillgång till pålitlig och uppdaterad information, som kan användas för att effektivisera och förbättra behandlingar. En annan prioritet har varit att minimera antalet steg i det dagliga handhavandet.
Hela 92 % av deltagarna i fokusgrupperna säger att Brighter lyckats göra processen för diabetiker mycket enklare och smidigare jämfört med befintlig utrustning, vilket är ett mycket gott betyget.
– Det känns naturligtvis helt fantastiskt att utvecklingsarbetet går så pass bra. Våra partner Helbling och Veryday jobbar mot väldigt högt uppsatta mål, och har ändå lyckats överträffa dessa med råge. Med det nya namnet markerar vi att vi nu tar klivet in i nästa fas både vad det gäller produkten och bolaget, säger Truls Sjöstedt, Brighters VD och grundare.
I samband med namnbytet publicerar bolaget också, för allra första gången, bilder på Actiste.
– Vi är glada över att äntligen kunna visa våra aktieägare något mer konkret. Alla vi på Brighter, inklusive våra partner som varit högst delaktiga i framtagandet, är stolta över den nya produktens ergonomiska utformning och funktioner, säger Truls Sjöstedt.
Såhär förenklar Actiste behandlingen:
- Med samlade funktioner i ett verktyg minskas antal steg för insulinbehandling och mätning av blodsocker.
- Loggning av faktiska doser och värden ger pålitlig & uppdaterad information.
- 3G-uppkoppling för att kontinuerligt kunna dela data med t ex vården.
- Vården kan öka kvalitén i behandlingen och bli mer effektiv.
- Analys och återkoppling till användaren ökar motivation till beteendeförändring.