Nu lanserar Region Norrbotten sin nya tjänst Digitalen, för digital direktkontakt med sjuksköterska eller läkare.
Bakom regionens satsning på en samlad digital ingång till vården står hälsoteknikbolaget Platform24 som utvecklat den tekniska vårdplattform som Digitalen bygger på. Regionens mål är att öka tillgängligheten och förenkla kontakten med vården, minska på resandet samt effektivisera och spara tid för vården.
Digitalen, som öppnar den 27:e februari, kan nås via regionens hemsida, 1177.se eller via en sms-länk som skickas ut om den vårdsökande hamnar i telefonkö hos 1177. Patienten loggar in med mobilt BankID, via mobil, surfplatta eller dator och får via en automatisk chatt svara på frågor om sitt besvär enligt validerade protokoll.
Utifrån svaren får patienten ett egenvårdsråd eller inbjudan till vårdchatt med sjuksköterska på 1177 eller läkare vid behov. Ärendet sammanställs och sjuksköterskan kan enkelt prioritera patienterna efter brådskandegrad. Sjuksköterskan kan också guida patienten vidare till fysisk undersökning till hälsocentral, samtidigt som journalen uppdateras.
Till en början är tjänsten bemannad av sjuksköterskor på 1177 och läkare från olika hälsocentraler i regionen. Tanken är att alla hälsocentraler i regionen på sikt ska ansluta så att patienten kan möta samma vårdpersonal oavsett om kontakten sker digitalt eller fysiskt.
– Målet med Digitalen är att ge norrbottningarna hjälp där de är, när de kan och när de vill, säger Pia Näsvall.