Så minskar du risken för synproblem i vår tid av skärmar

Våra mänskliga ögon har inte ändrats under tusentals år.

Men tack vare alla skärmar som vi numera ägnar en stor del av vår vakna tid att titta på, använder vi idag våra ögon på ett sätt som skiljer sig mycket från hur vi har gjort genom mänsklighetens historia. Synproblemen som skärmar orsakar ökar. Här kommer några goda råd för att minska risken för synproblem.

Hur stor del av vår vakna tid vi ägnar åt att titta på skärmar är få medvetna om. I en studie som Captain Cook Research har gjort på uppdrag av Hoya, visade det sig att tiden genomsnittsdeltagarna i undersökningen tittade på skärmar var åtta till tio timmar varje dag. Det kan låta som förvånansvärt många timmar, men tänker du efter så arbetar eller studerar många framför en dator på jobbet eller i skolan. Dessutom är tv, surfplatta och framför allt mobilen en stor del av vad vi sysselsätter oss med. Att titta på skärmarna är helt enkelt en stor del av vad vi göra under vår vakna tid.

Problemen är vanliga

Vad är då problemet med att titta mycket på skärmar? Jo, när vi tittar på mobilen, laptoppen eller surfplattan gör vi det vanligtvis på nära avstånd, ungefär 30 centimeter. Tittar du på en skärm på det avståndet en längre tid i sträck överanstränger du ögonmuskulaturen.

Att som många, dessutom växla mycket mellan att titta på laptoppen och mobilen, blir ytterligare en påfrestning för ögonen.

Kortsiktiga problem som många känner av är huvudvärk, att ögonen kliar och att synen kan bli lite suddig. Sådant som gör att man inte känner sig helt pigg helt enkelt.

Närarbete gör fler närsynta

Att enbart titta på nära håll under långa tidsperioder, så kallat närarbete, orsakar också att fler blir närsynta.

Det är tydligast i Asien. Massmedierna har uppmärksammat att den hårda studiedisciplinen i Asien har gjort att en mycket stor del av de asiatiska barnen och ungdomarna blir närsynta.

Enkla råd

Det finns enkla lösningar för att vi och våra ögon ska fungera bättre. Hoya har tagit fram glas som heter Sync III som ger bättre stöd vid skärmtittande.

Förutom väl fungerande glasögon för den som behöver det, är det också viktigt att regelbundet ta pauser från skärmtittandet. När du jobbar framför datorn, mobilen eller surfplattan kan man använda någon app som meddelar när det är dags för dig att ta paus från skärmen. Exempelvis Offtime, Moment eller någon av de andra apparna för ändamålet. Att blått ljus från skärmar påfrestar ögonen uppmärksammas.

Ytbehandlingen BlueControl som Hoya har tagit fram för glasögonglas, är ett smart sätt att öka synkomforten eftersom den minskar blått ljus. Vad gäller blått ljus är det viktigt att du prioritera din sömn eftersom ljus stör sömnhormonet melatonin. Undvik att titta på skärmar timmen innan du går och lägger dig, råder Alvin Perez Lens Specialist på Hoya.