Södersjukhuset lanserar nu en uppdaterad grafisk profil som kommunikationsavdelningen arbetat fram tillsammans med formgivaren Maria Lindroos.
Den innehåller både nya inslag och starka kännetecken.
– Södersjukhusets röda grundfärg får en uppdatering och kompletteras med fler sekundärfärger. Det gör att sjukhuset uppfyller tillgänglighetsdirektivet. Vi får också bättre förutsättningar att använda den grafiska identiteten på digitala plattformar. Även nya illustrationerna har tagits fram som kan användas mer flexibelt för att skapa igenkänning och ett modernare uttryck, säger Nanna Wedar, kommunikationsdirektör.
Södersjukhuset har i arbetet valt att arbeta vidare med starka kännetecken. Inte minst sjukhusets logotyp som kännetecknas av de svartvita färgerna.
– I arbetet med den nya grafiska profilen har vi gått varsamt fram och varit noga med att arbeta vidare med de element som kännetecknar Södersjukhuset. Loggan, framtagen av Johan Vilstrup, lämnas oförändrad. Den är något som de flesta känner igen och är starkt förknippad med sjukhuset. Den symboliserar dag och natt och att sjukhuset aldrig är stängt. Det tycker vi är en stolt och fin symbol som är viktig att bevara och värna, säger Nanna Wedar.