Cognizants AI, kvalitetssäkring och teknikexpertis ska påskynda företagets framsteg inom robotfunktionalitet- och produtkion.
Cognizant tillkännagav idag att SoftBank Robotics Europe, en av de ledande aktörerna inom humanoid robotik, valt att anlita dem för att tillhandahålla tjänster inom kvalificerad teknik och riskhantering (Quality Engineering and Assurance – QE&A) för de system för artificiell intelligens (AI) som återfinns i de populära Pepper- och NAO-robotarna. Cognizants expertis garanterar en högkvalitativ interaktion mellan människa och maskin och gör det möjligt för SoftBank Robotics Europe att skala upp sin produktion för att möta den stigande globala efterfrågan på robotar inom detaljhandel, hälso- och sjukvård, turism och utbildning.
För att säkerställa optimal prestanda kommer Cognizants QE&A-ingenjörer inom AI, som är baserade i Grenoble i Frankrike, att utveckla ett standardiserat testprotokoll för NAOqi-operativsystemet – som enkelt uttryckt utgör de två robotarnas “hjärnor” – samt deras standardapplikationer för taligenkänning och de funktioner som gör att robotarna uppfattar rörelser och kan undvika hinder och kollisioner. Cognizant kommer också att tillhandahålla testtjänster för system som används för utvecklingsverktyg och innehållshantering. Därtill kommer man att kvalitetssäkra applikationer som utvecklats av partner för att säkerställa att de överensstämmer med de regler och policys som återfinns i hela SoftBank Robotics Europes värdekedja.
Cognizants avancerade testfunktioner gör det också möjligt för SoftBank Robotics Europe att snabbare utveckla applikationer, vilket gör Pepper- och NAO-robotarna ännu mer intuitiva, smidiga och personliga.
Idag används dessa robotar främst i butiker och på offentliga platser för att välkomna, informera och underhålla kunder. Robotarna återfinns också på olika institutioner för utbildning och hjälper där barn att lära sig på ett unikt och roligt sätt.
“I Cognizant hittade vi en partner med beprövade kunskaper att testa och utvärdera kvaliteten på avancerad programvara för artificiell intelligens. I vårt fall innebär det att vi kan säkerställa att våra humanoidrobotar fungerar felfritt och ännu mer säkert kan samverka med människor genom att förstå deras beteenden och förväntningar i olika situationer”, säger Charles Broussaudier, CIO på SoftBank Robotics Europe och fortsätter: “Cognizant förstår att framgången för våra humanoida robotar ligger i deras kvalitativa utformning och förmåga. För oss är omfattande QE&A-funktioner är avgörande och hjälper oss att sänka kostnader, skala upp våra verksamhet globalt och snabbare lansera uppdateringar och förbättrade funktioner.”
“För att nå framgång i den digitala ekonomin måste man kontinuerligt, snabbt och enkelt utvärdera produkter och erfarenheter med en klar förståelse för kundens behov och förväntningar. Idag rör sig robottekniken framåt i rasande takt och skapar redan nya värdefulla erfarenheter, ger vägledning och hjälper oss med våra olika behov. Våra unika kvalitetssäkring kommer att bidra till att säkerställa kvalitet genom hela systemet för artificiella intelligens och möjliggöra en snabbare utveckling och introduktion av nya funktioner, vilket i slutändan ökar adoptionen av robotteknik som ett sätt att ytterligare förbättra livet”, säger Santosh Thomas, exekutiv chef för globala tillväxtmarknader på Cognizant.