Nu är vaccinationstempot högt både i Sverige och i många andra länder.
Det märks hos det svenska it-bolaget Qmatic som har skapat en särskild lösning för tidsbokning och köande vid Covid19-vaccinering.
Världens första elektroniska kösystem skapades 1981 för att hantera irriterande lunchköer på en restaurang i Mölndal. Det utvecklades till Qmatic som nu hjälper kunder i flera världsdelar med att förenkla och skapa trygghet i samband med storskalig vaccination.
Nu vaccineras upp till 10 000 personer per dag i svenska regioner, ofta i lokaler som inte alls är gjorda för ändamålet. Det i kombination med krav på social distansering skapar nya logistiska utmaningar gällande hantering av bokning och köer. Länder, regioner och städer runt om i världen hanterar samma utmaning. Qmatics system har till exempel levererats för att förenkla vaccinering av upp till 10 000 personer per dag i en större stad i USA, storskalig vaccinering i tillfälliga lokaler i Ninove i Belgien och vaccinering av 8 000 personer per dag på sex olika platser i Dubai.
– De som beställer systemen är måna om att förenkla och skapa trygghet för patienterna, minimera väntetiderna och möjliggöra social distansering, säger Robert Ekström, vd på Qmatic, och fortsätter:
– Tekniken minskar de fysiska kontaktytorna vilket ökar tryggheten även för personalen samtidigt som effektiviteten förbättras. Med god kontroll kan patientflödet och personalstyrkan balanseras och vaccinationsdoserna utnyttjas optimalt.
I kön men på bekväm och valfri plats
I systemet hanteras bokning, löpande information till patienten och de olika stegen vid ankomst, köande och vaccination. Alla delarna är flexibla för att fungera enkelt för så många som möjligt. Vid ankomst till lokalen där vaccinering sker kan patienten tala om att hen är på plats genom att skanna en QR-kod tillgänglig utanför lokalen eller genom kontakt med personal. Patienten får ett könummer till sin mobil och kan vänta på annan plats – till exempel i den egna bilen eller strosande i de närmaste kvarteren. Ingen behöver frysa eller trängas. Via mobilen kommer uppdateringar om plats i kön, förväntad väntetid och en signal när det är dags att bege sig till ingången.
Tillgänglighet viktigt
– Med tekniken kan vi bidra till lite mer trygghet i den här situationen, som ingen har upplevt förut. I utvecklingen av Covid19-systemet var det en förutsättning att det också skulle kunna användas av de medborgare som inte har tillgång till dator och internet. Därför är det till exempel möjligt att erbjuda bokning både via dator och telefon. Att själv kunna välja plats för var man väntar på att få komma in till vaccineringen är bekvämt för alla men kan vara helt avgörande för den som inte är stark nog att stå länge i en kö utanför en provisorisk vaccinationslokal, säger Robert Ekström.
I Sveriges vaccinationsfas fyra, som nu kommit en bit på väg, ska fem miljoner människor vaccineras. Redan i fas två fick människor köa i regn och blåst för att få vaccin. Många av dem hade säkert uppskattat att kunna vänta på sin tur någon annanstans, till exempel i sin egen bil, och få en signal via mobilen när det var deras tur.
Från lunchköer till globalt it-företag
Entreprenören och konditorimästaren Rune Sahlin drev Sahlins Terrass med restaurang och konditori i Mölndals centrum. Långa lunchköer skapade stress och irritation för både kunder och personal. 1981 löste Rune Sahlin problemet. Tillsammans med en elektronikkunnig partner, Per-Martin Pettersson, skapade han världens första elektroniska kösystem. 1981 grundade han Qmatic och fick Sparbanken i Mölndal som första kund. Qmatics huvudkontor är kvar i Mölndal där ca 100 av de totalt 230 anställda arbetar med utveckling och försäljning till hela världen.
– Med våra digitala kösystem minskar frustration och väntetid. Våra kunder sparar tid och pengar och får nöjdare egna kunder. I dagsläget används Qmatics lösningar av två miljarder människor varje år inom sjukvård, butiker, banker och offentlig verksamhet i 120 länder runt om i världen, avslutar Robert Ekström.