Folktandvården Skåne tecknar avtal med Swedish Care System om leverans och drift av journalsystemet Carita Tandvård.
Upphandlingen är värd minst 35 miljoner kronor och är den största affären hittills för Swedish Care System.
– Det här visar att vi är en spelare att räkna med, säger Paul Jönsson, vd på Swedish Care System.
Swedish Care System blev första valet när Folktandvården Skåne gick ut med en upphandling av journalsystem tidigare i år. Under våren 2019 kommer regionens alla 68 tandvårdskliniker att utrustas med Swedish Care Systems journalsystem, Carita Tandvård.
Affären har ett ordervärde på 35 miljoner kronor de första fem åren. Därefter finns möjlighet till förlängning i upp till tio år med ett ordervärde på 5,4 miljoner kronor per år. I avtalet ingår även serverdrift.
– Det här är en viktig upphandling för vår del. Carita Tandvård används redan av FTV Norrbotten, FTV Värmland och FTV Halland. FTV Skåne är tredje störst i Sverige efter Stockholm och Göteborg. En av våra styrkor är att hela tiden arbeta nära och tillsammans med kunden. Avtalet med FTV Skåne visar att den prioriteringen ligger rätt i tiden, säger Paul Jönsson, vd på Swedish Care System.
FTV Skånes upphandlingsförfarande utgick från varje anbudsgivares totala anbudssumma. Från den summan drogs sedan mervärdet på varje utvärderingskriterium. Därigenom kunde FTV Skåne räkna fram förhållandet mellan kvalitet och pris för varje anbudsgivare. I det sammanhanget presterade Swedish Care System det bästa resultatet och kunde den 1 juni 2018 antas som leverantör.
Smidigare för patienten
Swedish Care System har utvecklat journalsystemet Carita Tandvård sedan 1998. Den långa erfarenheten gör att bolaget har en djup kunskap om branschen och en unik möjlighet att översätta och implementera användarnas önskemål på kort tid.
Carita Tandvård används förutom av fyra landsting även på en rad privata kliniker.
– Det är en stor fördel att vi jobbar både med offentliga och privata aktörer. Det gör att både offentlig och privat tandvård kan dra nytta av varandra genom de funktioner som vi utvecklar tillsammans i Carita Tandvård. Från patientens håll innebär systemet att besöket på ens tandvårdsmottagning ur flera aspekter blir både enklare och smidigare, säger Paul Jönsson.