MEDS Apotek öppnar tillsammans med bemanningsbolaget Gigstr upp Telefonapoteket, en stödlinje öppen för allmänheten med syfte att hjälpa riskgruppen “70 plus” hantera livsviktiga online-beställningar under Covid-19-pandemin istället för att bege sig ut från hemmet.
Initiativet är också ett sätt att sysselsätta unga, och samtidigt bygga en kunskapsbro mellan yngre och äldre.
Enligt rapporten Svenskarna och internet från 2019 använder enbart 61% av alla personer över 66 år banktjänster som Swish och Mobilt BankID, något som krävs för att kunna handla t. ex. receptbelagda mediciner online istället för att bege sig till fysiska apotek under rådande karantän.
“Telefonapoteket” är ett samarbete mellan nätapoteket MEDS och digitalt drivna bemanningsföretaget Gigstr. Initiativet syftar till att aktivera den yngre ålderskategorin, där många redan ställt sig till förfogande att hjälpa till och utbilda riskgruppen “70 plus” kring hur de navigerar online och bäst handlar apoteksvaror digitalt samtidigt som de minimerar risken för smitta.
Äldre uppmanas att ringa in till 020-89 91 65 där de kopplas till en digitalt bevandrad telefonist som guidar dem genom kritiska delmoment. Genom att få hjälp med saker som BankID och vad olika leveransalternativ innebär, får de på så sätt t.ex. möjlighet att beställa receptbelagda läkemedel online istället för att bege sig till ett fysiskt apotek.
“Trycket från våra kunder är just nu rekordstort och vår kundservice har de senaste veckorna sett en rejäl ökning av människor över 70 år som hör av sig med frågor om hur man handlar online. Även om vi dubblat antalet medarbetare i vår egen kundtjänst räcker det inte för att bemöta behovet att utbilda äldre i att handla online. Universiteten är stängda och många unga personers timanställningar har sagts upp till följd av corona, nu erbjuder vi tillsammans med Gigstr dessa människor sysselsättning och en chans att hjälpa till med ett livsviktigt uppdrag”, säger Marika Baltscheffsky, marknadschef MEDS.
Bemanningsföretaget Gigstr kan snabbt och effektivt rekrytera och verifiera kandidater över hela Norden. Med anledning av Covid-19 har tusentals unga över en natt fått ofrivilligt mycket tid över, och många har uttryckt sitt intresse att hjälpa till. Gigstr ställer därför sin tjänst till förfogande för att möjliggöra detta.
“Just nu försvinner många isolerades enda kontakt med en generation som kan hjälpa dem med frågor kring det digitala, samtidigt har vi i Gigstr-appen ett nätverk av unga, tekniskt lagda personer som står utan jobb. Det här initiativet skapar jobbmöjligheter samtidigt som vi hjälper de äldre med en ett uppdrag som kan vara skillnaden mellan liv och död”, säger Alexander Åström, marknadschef Gigstr.