Tydligare information ska hjälpa hörselskadade välja

Genom bättre kommunikation ska det bli lättare för hörselskadade att välja rätt hörapparat när de vill använda hörselcheckar.

Tydligare information ska hjälpa hörselskadade välja 1
Ett nytt kommunikationskoncept ska hjälpa hörselskadade välja hörapparat.

Psykiatri-, habilitering- och hjälpmedelsnämnden har nu antagit ett nytt koncept för kommunikation kring både Region Skånes och de privata leverantörernas sortiment av hörselhjälpmedel.

Det nya informationsmaterialet innebär bland annat att skillnader och likheter mellan att välja hörapparat ur Region Skånes sortiment eller från marknadens övriga sortiment tydliggörs, så att patienten enkelt kan förstå vad valet innebär. Detta material ska finnas väl synligt för patienterna på hörselmottagningarna. Informationen ska även finnas på 1177.se och skane.se/habilitering.

Patienten ska också få skriva under en blankett där man bekräftar att man fått information om möjligheten att välja hörapparat ur Region Skånes sortiment eller från marknadens övriga sortiment.

– En bra och tydlig information har nu tagits fram i detta viktiga valfrihetssystem, som kan hjälpa våra medborgare att göra ett mer informerat val. Vi har sett brister och då är det viktigt att rätta till och göra det bättre, framför allt för att ingen ska känna sig lurad, säger Per Einarsson (KD), ordförande i Psykiatri-, habilitering och hjälpmedelsnämnden.

– Alliansen för Skåne värnar om valfrihet. Vi tycker det är viktigt att skåningarna har möjlighet att anpassa hörapparaten efter sitt eget individuella behov. Med det nya informationsmaterialet behåller vi valfriheten samtidigt som Region Skånes sortiment tydliggörs, säger Charlotte Bossen (C), vice ordförande.

– För att vårdvalet ska fungera fullt ut behöver vi ge kunderna bästa möjliga förutsättningar att göra ett informerat val. Förhoppningen är att detta nya koncept ska bidra till det, säger Julia Persson (M), ledamot.

– Det är viktigt att medborgarna får möjlighet att välja en hörapparat som passar deras individuella behov och att de i efterhand får känna sig nöjda med sitt val. Det nya informationskonceptet är tydligt och kommer att underlätta för patienterna, säger Susanne Bäckman (L), ledamot.