Undersökning visar: Lågt smartphonesanvändande bland äldre seniorer

Användandet av smartphones fortsätter öka i de flesta åldersgrupper men knappt hälften av alla seniorer äger en smartphone.

Bland de som är äldre än 76 år är det 36 procent, vilket är en låg siffra då smartphones har en viktig funktion i dagens samhälle, i allt från BankID och biljetthantering till kontakt med anhöriga. Det visar en ny undersökning av företaget Doro som är genomförd i Sverige, Storbritannien, Frankrike och Spanien.

I år, 2020, kommer en fjärdedel av Europas befolkning att vara 60 år eller äldre. Det ställer ökade krav på att ta fram anpassade tekniklösningar som passar alla. Upp till 76 år använder de flesta en smartphone men sedan minskar det drastiskt. Undersökningen visar att Sverige har högst andel smartphoneanvändare i åldersgruppen 65-70 år, 80 procent. Men också lägsta siffran i gruppen över 76 år, 36 procent.

–  Vi blir allt äldre och antalet personer över 60 år kommer att fortsätta öka för varje år. Samtidigt som världen blir allt mer digital blir smartphones ett allt mer viktigt redskap för tjänstemarknaden för kontakt med myndigheter och vård. Det ställer högra krav på digitala lösningar, produkter och tjänster som är anpassade till alla. Att endast 40 procent av personer över 76 år använder Smartphones är därför oroväckande eftersom det kan leda till ett digitalt utanförskap, säger Carl-Johan Zetterberg, VD på Doro.

Undersökningen visar även att 57,5 procent bor i samma stad som sina föräldrar. Att inte bo i samma stad som sina anhöriga innebär att kontaktvägarna flyttar till de digitala kanalerna och en större tillit till att vård och hjälp finns nära till hands om olyckan är framme.  Det största hälsoproblemet bland seniorer de senaste tre åren är fall i hemmet. Ungefär 27 procent av alla seniorer har drabbats av det. Samtidigt är den största oron hos anhöriga att deras äldre familjemedlemmar ska ramla, vara ensamma, bli sjuka, bli deprimerade eller sluta kommunicera.

–  Vi på Doro jobbar dagligen med att inkludera alla i digitaliseringen genom våra produkter men även genom Doro Care. För oss är det viktigt att skapa smartphones och mobiltelefoner som är användarvänliga för alla målgrupper. Vi tror att oavsett ålder så behöver du tillgång till teknik för att kunna vara självständig, därför är det viktigt att utveckla produkter och tjänster som både kan underlätta för människan men även för samhället runt omkring, säger Carl-Johan Zetterberg, VD på Doro.

Den 24 februari lanserar Doro den nya smartphonen Doro 8050 som är den andra smartphonen i designfamiljen. Doro 8050 riktar sig till aktiva seniorer som vill ha en modern men lättanvänd smartphone. Doro 8050 har satt användarvänligheten i fokus och är därför ett bra val för första smartphone. Med EVA, vårt patenterade unika användargränssnitt, blir androidupplevelsen och navigeringen ännu enklare. Dessutom erbjuder Doro 8050 sina användare tillgång till exklusiva tjänster som exempelvis Response by Doro®, en trygghetstjänst som gör att användaren vid nödsituationer enkelt kan ringa upp till ett förinställt telefonnummer, eller kopplas till en larmcentral. Doro 8050 är också kompatibel med hörapparater och ljudet går även att finjustera efter användarens behov.