Svenska Stena RoRo är experter på att bygga skräddarsydda fartyg för särskilda behov.
En verklig utmaning i den vägen är Global Mercy – världens största civila sjukhusfartyg som efter flera års byggnation inom kort är klart att lämna varvet Tianjin Xingang i norra Kina. Mercy Ships, den internationella välgörenhetsorganisationen som beställt fartyget, räknar med att efter transporten till Afrika ta det i bruk i slutet av 2021.
Skräddarsytt för unikt bruk
Stena RoRo ansvarar för design, kontrakt och genomförande av det komplexa projektet, som förutom det kinesiska varvet inbegriper flera europeiska, amerikanska och asiatiska underleverantörer.
”Vi har utgått från ett av våra koncept för fartyg i RoPax-klassen, som är ett passagerar- och fraktfartyg för internationella resor och modifierat det till ett rent passagerarfartyg med sjukhusverksamhet. Istället för bildäck bygger vi operations- och sjukhussalar. Fartyget ska hysa ca 950 personer och allt som behövs för både inneliggande patienter och dem som arbetar ombord, inklusive skolor och förskolor för personalens barn”, berättar Per Westling, vd för Stena RoRo.
Sjukhusverksamheten ställer stora och specifika krav vilket har påverkat både skrovets utformning och inredningens layout. Dessutom har ventilationssystemet specialanpassats och särskilt fokus lagts på att minimera vibrationer och ljud. Fartyget utrustas med stora kranar för att kunna ta ombord containrar med proviant, bilar och annan utrustning eftersom fartyget ska användas under långa perioder vid kaj.
Livsavgörande vård till världens fattigaste
Organisationen Mercy Ships har bedrivit sjukvård på fartyg sedan drygt 40 år. Med samarbetsavtal med de mottagande ländernas regeringar som grund, ligger Mercy Ships sjukhusfartyg i en hamn i respektive land under ca tio månader. Sedan 2007 har Africa Mercy, som är en ombyggd tågfärja, gjort det möjligt att leverera gratis tand- och sjukvård till världens fattigaste. Det handlar ofta om basala men helt livsavgörande kirurgiska ingrepp. Global Mercy är organisationens första nybyggda sjukhusfartyg och kommer att mer än fördubbla Mercy Ships hjälpkapacitet.
Mercy Ships bidrar också till varaktig uppbyggnad av den lokala infrastrukturen för vård genom att utbilda lokal sjukvårdspersonal. Därför utrustas Global Mercy med förstklassiga utbildningslokaler, inklusive utrustning för VR-användning och annan simulering av vård och metoder som fungerar i miljöer med begränsade resurser.
”Det känns väldigt tillfredsställande att få använda vår expertis i det här projektet som kommer att göra stor och viktig skillnad för så många människor i de fattigaste delarna av världen. Mercy Ships gör ett fantastiskt arbete”, säger Per Westling som själv besökte systerfartyget Africa Mercy när hon var stationerad i Madagaskar 2017.
Efter färdigställande av fartyget under första kvartalet av 2021 räknar Mercy Ships med att Global Mercy ska anlöpa en hamn i Afrika, för sitt första uppdrag, under senare delen av 2021. Flera hundra volontärer från hela världen kommer vara involverade och gör verksamheten möjlig genom att ge av sin tid och sin kompetens.
Fakta Global Mercy:
Längd: 174 meter
Bredd: 28, 6 meter
Djup: 6,15 meter
Brutto: 37 000 ton
Dödvikt: 4 500 ton
Totalyta: 30 000 kvadratmeter