[HÄLSOPARTNER] Invånarna ställer allt högre krav på digital tillgänglighet, även på kommunala verksamheter.
Samtidigt står kommunerna inför utmaningar som kräver nya arbetssätt där digitalisering är en del av lösningen.
Nu vill Visiba bli den lokala leverantören som hjälper kommuner att möta invånarna där de är.
Visiba har länge levererat en vårdplattform som ger stora vårdorganisationer möjlighet att digitalisera och automatisera delar av patientkontakten. Idag har företaget samarbeten med över hälften av landets regioner varav flera valt att breddinföra tekniken genom hela sjukvårdskedjan. Genom dessa samarbeten har plattformen även funnit sin tillämpning i gränslandet mellan region och kommun, till exempel i hemsjukvården. Med den nya satsningen hoppas Visiba på att bli en ledande leverantör av tekniken som krävs för kommunikation, stöd och behandling, även inom fler kommunala verksamheter.
– Invånare upplever det ofta som svårt att hitta rätt väg in till kommunens olika tjänster. Samtidigt vill kommunen erbjuda en tillgänglighet och finnas där när invånaren behöver hjälp. Vi ser därför ett stort behov av att göra kontakten mellan kommunen och invånaren så smidig som möjligt. Vi vill ge kommuner möjligheten att möta invånaren där den är, i alla delar av organisationen och på olika sätt beroende på vilka behov och förutsättningar invånarna har vid den aktuella tid, säger Andreas Möllås, ansvarig för Visibas kommunsatsning.
Visiba vill erbjuda kommuner en tjänst som ger dem möjlighet att kommunicera och möta invånaren på ett säkert sätt under egen flagg och utan inblandning av andra varumärken. Varje kommun ska kunna använda sin egen logotyp och egna färger för tjänsten, så att det blir tydligt för invånaren att den kommit rätt. Detta skapar trygghet för invånaren, både i digitala meddelandekonversationer och videomöten, samt delning av dokument som ska hanteras på ett sätt som skyddar invånarens integritet. Många kommuner har idag olika lösningar för att hantera delar av det Visiba kan erbjuda, ofta behovsdrivet från verksamheterna själva. Detta har resulterat i att många olika tjänster för digital kommunikation används inom samma kommun, inte sällan en mix av olika videolösningar som till exempel Skype, Teams eller Zoom, vars tillämpning rör sig i en juridisk gråzon, menar Andreas Möllås.
– Flera av de kommuner vi talat med bekräftar behovet av en trygg och enhetlig lösning som främjar samverkan både med invånaren, närstående och andra samhällsaktörer, säger Andreas Möllås.
Det senaste året har aktualiserat kraven på förändrade arbetssätt inom alla samhällets institutioner. Detta förstärks ytterliggare av allt större utmaningar inom kompetensförsörjning. Lösningen är inte att arbeta mer. Lösningen är att arbeta smartare.
– Regionerna har tagit stora kliv det senaste åren, men vi ser även att kommunerna har sett sig tvungna att lösa svåra situationer och nu är mer öppna för nya digitala lösningar, förklarar Möllås.
Hur garanteras säkerheten?
– Med vår långa erfarenhet av sjukvården är säkerhet något vi utvecklat under lång tid, säger Andreas Möllås. Invånaren loggar in med Bank-ID eller Freja eID och det blir samma säkerhetsnivå som när du kontaktar banken eller andra myndigheter.