Läs din journal, omboka ditt läkarbesök och kolla upp cvett säkert sätt i mobilen:
Vårdens e-tjänster finns från och med i dag tillgängliga i easAn egen app. Journal via nätet är den populäraste e-tjänsten och användningen har nästan tredubblats på ett år.
1177 Vårdguiden-appen kan från idag laddas ner på Google Play och App Store.
– Nästan 6 av 10 stockholmare har någon gång loggat in på 1177 Vårdguiden för att nå sina personliga e-tjänster, och de blir fler för varje dag. Bara i Stockholm är det 26.000 personer som loggar in varje dag. Vården måste bli mer digitalt tillgänglig, och nu blir det ännu enklare att använda vårdens e-tjänster när vi lanserar den egna appen 1177 Vårdguiden.
Det säger Daniel Forslund (L), ordförande i Region Stockholms Innovations- och utvecklingsutskott. Det är 1,3 miljoner personer eller 58 % av alla invånare i Stockholmsregionen som redan har använt någon av e-tjänsterna på 1177.se. Användningen av flertalet av vårdens e-tjänster har mångdubblats de senaste åren, där antalet inloggningar har ökat från ca 100 000 per månad 2014 till närmare 800 000 per månad 2018.
– Efterfrågan på mobila och digitala vårdtjänster är tydlig. Det borde vara lika självklart att ha kontakt med vården som med banken i mobilen – och med appen 1177 Vårdguiden blir det möjligt. I appen finns både allmän information om vård och hälsa som alla kan nå direkt, och personlig information om din egen vård som kräver inloggning med mobilt bank-ID, berättar Daniel Forslund (L).
– Jag är stolt över att vi i Stockholm har tagit fram denna app som kommer kunna användas i hela landet. Det är hög tid att vår uppskattade sjukvårdsrådgivning via webb och telefon blir bättre anpassad till dagens krav, och denna app är första steget i en stor upprustning av 1177 Vårdguiden, avslutar Daniel Forslund (L).