Life Science-koncernen AddLife har idag tecknat avtal med Wellspect HealthCare om förvärv av deras verksamhet inom produktområdena kirurgi och respiration.
Avtalet innebär att AddLife förvärvar en rad marknadsledande nischprodukter med tillhörande rättigheter och kundavtal på flera geografiska marknader. Verksamheten omsätter cirka 17 miljoner EUR varav åtta marknader i Europa samt Australien står för mer än 90 procent av omsättningen. Förvärvet förväntas slutföras under det första kvartalet 2019.
AddLife fortsätter sin tillväxt genom att förvärva marknadsledande nischprodukter inom områdena kirurgi och respiration, däribland varumärkena Bellovac, Medena och KilRoid. Den del av verksamheten som AddLife nu förvärvar var ursprungligen en del av Astra Tech. Verksamheten kommer huvudsakligen att integreras in i AddLifes dotterbolag Mediplast och Biomedica under det första kvartalet 2019. Den totala köpeskillingen för verksamheten, som omfattar framförallt produkträttigheter, lager och befintliga kund- och leverantörskontrakt uppgår till 18 miljoner EUR.
– Vår tillväxtstrategi, att förvärva marknadsledande nischade bolag och verksamheter fortsätter, liksom vår internationella expansion. Vi utökar nu vårt erbjudande av egna varumärken som kompletterar våra dotterbolags redan befintliga utbud inom kirurgi och respirationsprodukter. Våra två senast kommunicerade förvärv adderar tillsammans drygt 800 MSEK i årsomsättning och vi har kraftigt expanderat vår marknadsnärvaro i utvalda nischer, säger Kristina Willgård, VD AddLife AB.
– Vi är ytterst nöjda med att ägandeskapet av vårt sortiment av produkter inom kirurgi och respiration i framtiden kommer att ligga hos så väl etablerade företag som Mediplast och Biomedica, som i mycket högre grad än vi själva har det fokus och de kompetenserna som krävs för att utveckla verksamheten optimalt, säger Svenn Poulsen, Group Vice President Wellspect HealthCare.
Avtalet om förvärvet av verksamheten i Wellspect Healthcare sker mindre än en månad efter förvärvet av österrikiska Biomedica, som omsätter cirka 65 miljoner EUR och bedriver verksamhet på 13 marknader i Central- och Östeuropa. Affären innebär att AddLife gör ytterligare insteg på nya geografiska marknader, huvudsakligen Australien, som utgör knappt 30 procent av den förvärvade verksamhetens totala omsättning.