I dag lanseras nätapoteket Apohem.
Bakom Apohem står Axfood, Axel Johnsons investeringsbolag Novax och e-handelsentreprenörerna bakom Lenson.
– Apohems vision är att bli Sveriges ledande nätapotek. Med låga priser, snabba trygga leveranser och snart även försäljning av receptbelagda läkemedel lägger vi grunden för att utveckla en unik kundupplevelse tillsammans med Axfood, säger Henrik Patzer, vd för Apohem.
Apohem lanseras till en början som ett egenvårdsapotek och erbjuder via apohem.se receptfria läkemedel och ett brett sortiment handelsvaror. Nästa steg blir enligt vd Henrik Patzer att erbjuda försäljning av receptbelagda läkemedel.
– Vi har lämnat in en ansökan om att bedriva öppenvårdsapotek och vår ambition är att kunna erbjuda våra kunder receptbelagda läkemedel innan året är slut, säger han.
I dag består Apohems sortiment av cirka 4 000 artiklar och 500 varumärken, och omfattar fler handelsvaror än hos ett normalstort apotek. Sortimentet kommer byggas ut under sommaren och hösten.
Kunden beställer enkelt via apohem.se och varorna skickas fraktfritt från lagerhyllan hem till kund eller via ombud.
Apoteksmarknaden omsätter drygt 40 miljarder per år och växer stadigt, framförallt andelen på nätet.
Läs mer om Apohem och handla på www.apohem.se.