Den 2 mars inleder Apoteksgruppen för första gången på länge en större extern mediekampanj där man väljer att fortsätta med konceptet att lyfta sina medarbetare i marknadsföringen.
Strategin initierades i och med Färgstarka mot cancer och Baka med Simona hösten 2019.
Denna gång lyfter man fram en av sina egna farmaceuter som tillsammans med komikern Peter Magnusson ska tydliggöra varumärket med hjälp av värme, rådgivning och humor.
För första gången på många år gör Apoteksgruppen en satsning med extern marknadsföring där de kombinerar TV, radio, olika typer av direktreklam och sociala medier.
Syftet och målet med satsningen är att driva försäljning, lyfta fram nyheter samt att öka kännedomen om Apoteksgruppen som en egen apotekskedja. Med hjälp av humor och ett för allmänheten känt ansikte hoppas de få genomslag.
– Vi har en utmaning i vårt namn då många tror att andra apotekskedjor ingår i vår ”apoteksgrupp” snarare än att vi är en egen apotekskedja. I en av reklamfilmerna passade vi på att driva lite med detta och oss själva, samtidigt som vi ville lägga fokus på kännedom om att Apoteksgruppen är en egen apotekskedja som finns över hela Sverige, säger Anna Bergstedt, PR & Brand Director på Apoteksgruppen.
Farmaceuten Christina Norrby, som vanligtvis driver ett av Apoteksgruppens apotek på Gotland, spelar sig själv i reklamfilmerna och får i ett antal olika filmer rådgiva en kund, som spelas av komikern Peter Magnusson, i komiska och emellanåt lite ”twistade” situationer.
– Konceptet är genuint men samtidigt seriöst då vi spelar in i vårt eget apotek med vår egen farmaceut. Att vi sedan kryddar med humor och ett känt ansikte tror vi kommer passa vår målgrupp och göra att vi får större genomslagskraft i dagens mediebrus.Det är också viktigt för oss att lyfta fram våra medarbetare på alla vis vi kan då de är hjärtat i vår verksamhet och just farmaceuter står för en viktig kompetens i samhället. Vi är väldigt stolta över dem och detta är ett sätt för oss att visa det, säger Anna Bergstedt.