AstraZeneca meddelar idag att man ingått ett nytt samarbete med IBM Sverige genom BioVentureHub. Små och medelstora företag (SME) som är anslutna till IBM Sweden eller AstraZenecas BioVentureHub erbjuds nu tillgång till varandras öppna plattform för innovation.
Samarbetet syftar till att stimulera tillväxt av små och medelstora företag, samt att stödja kunskapsutbytet mellan life science och digital teknik för att stärka digital hälsokompetens.
AstraZeneca arbetar allt mer med datavetenskap, AI och maskininlärningstekniker för att påskynda en djupare förståelse för sjukdomar, öka FoU-produktivitet och tillhandahålla bättre mediciner till patienter snabbare. Med den bakgrunden vill BioVentureHub tillsammans med IBM Sweden underlätta kunskaps- och kompetensöverföring mellan life science och digital teknik.
”Vi ser att fler och fler life science-företag blir digitala, att digitala företag blir allt mer inriktade på life science, och att det ofta saknas kompletterande kompetens och kunskaper. Vårt spännande samarbete med IBM kommer att ge små och medelstora företag samt forskargrupper en unik, icke-konkurrerande samarbetsmiljö som kan bidra till kompetensöverföring och främja banbrytande digitala hälsolösningar. Förutom att stödja tillväxt för svenska små och medelstora företag, kan samarbetet också hjälpa till med att locka internationella digitala hälsoföretag till Sverige”, säger Magnus Björsne, vd för AstraZenecas BioVentureHub.
Samarbetet innebär att BioVentureHub blir en utvald partner till IBMs ”Startup with IBM” program.
För företagen i BioVentureHub innebär samarbetet en möjlighet att få support och guidning i hur man kan digitalisera sina affärsidéer, inklusive upp till 120 000 euro per år i fria krediter. Dessa krediter kan användas för hosting och utveckling i IBMs molnplattform samt ger tillgång till digitala tjänster såsom Watson, Blockchain, Watson IoT och säkerhetslösningar. På liknande sätt får teknikfokuserade små och medelstora företag knutna till IBM Business Partner-programmet tillgång till life science-infrastruktur och expertis genom BioVentureHub.
“Vi vill driva förändringar genom innovation och digital transformation. BioVentureHub spelar en viktig roll för att frigöra kunskapsutbyte och för att driva tillväxten i det svenska ekosystemet för life science. Att lägga till vår kompetens och lösningar inom digitala teknologi vid ett tidigt skede ger oss en unik möjlighet att hjälpa små och medelstora företag på vägen till en tillväxt inom digital hälsa”, sägerOla Brogårdh, Chief Digital Officer IBM Nordic.
AstraZeneca startade BioVentureHub 2014 som ett öppet ekosystem för innovation och för att ytterligare stärka konkurrenskraften i den nordiska life science-industrin. I BioVentureHub får bioteknikföretag och akademiska grupper från Sverige och utomlands tillgång till AstraZenecas forskningsresurser och faciliteter. En kompetensväxling blir möjlig genom tät samverkan med AstraZeneca och med varandra. I dag finns 29 små och medelstora bolag, samt 1 akademisk grupp i BioVentureHub.
“Jag är väldigt nöjd med det här samarbetet och potentialen det har för vetenskapen samt för växande bolag inom life science och teknologi. AstraZeneca prioriterar digital hälsa som en del av vår globala strategi. En viktig del är samarbeten med digitalteknikbolag som kan hjälpa oss att vidareutveckla hälsosektorn med det övergripande målet att förbättra resultat för patienter”, Cristina Duran, Chief Digital Health Officer R&D − AstraZeneca.