BCG-rapport: Svenska bolag efter coronakrisen – Kina har svaren

I kölvattnet av SARS-epidemin mellan 2003–04 växte den kinesiska e-handelsjätten Alibaba fram.

Anders Madsen, Partner på BCG i Stockholm och expert på turnarounds och transformationer.

Hur kommer världen förändras av Covid-19? En sak är säker – det kommer finnas ett före och ett efter. Genom att titta på utvecklingen i framför allt Kina, vars industri redan börjat återhämta sig efter epidemin, kan vi få en bild av hur en framtid för svenska bolag efter Covid-19 kan se ut.

Rapporten från BCG, som innehåller färska data från Kina kan vi se att exempelvis mjukvaruföretag och tjänster, sjukvårdsutrustning och livsmedelsindustrin gått relativt starka framåt (12% högre TSR än före krisen), medan exempelvis transport, kapitalvaror, kläder och försäkringsbranschen haft det tuffare – de ligger fortfarande 7% lägre än före krisen.

I Kina märks redan en omställning till de nya villkoren i efterdyningarna av coronakrisen, med företag som skapar nya typer av försäkringar och nya typer av online- till offline-modeller.

– De företag som klarar den här typen av kriser bäst är de företag som ser möjlighet i motgångar. Det finns sådana möjligheter i varje sektor, det finns det bevis för, säger Anders Madsen, Partner på BCG i Stockholm och expert på turnarounds och transformationer.

Rapporten visar tydligt att nyckeln till framgång och överlevnad ligger i hur företag tar sig an den tuffa situationen.

– I vissa företag finns redan grupper av anställda som framgångsrikt frångår standardprocesser för att hantera nya och svåra situationer. De bolag som lär sig att anamma och förstärka de rutinerna som visar sig fungera i utmanade tider – de företagen får ett tydligt försprång, säger Madsen.

BCG ser också att utvecklingen med Covid-19 kan påskynda förändringar som ändå varit stundande för bolag, exempelvis att ställa om fysiska säljprocesser till digitala sådana, kostnadseffektiviseringar och omstrukturering av portföljen.– Vi såg en tydlig trend redan 2019–2020 att stora företag i Sverige har påbörjat större kostnadsprogram som en del av strategin för att överleva den pågående krisen, vilket Corona kommer att accelerera. Det är troligt att Corona kommer bidra till korrigeringar i marknaden som vi egentligen borde ha sett efter 10 år med positiv konjunktur, fortsätter Madsen.