Capio S:t Görans sjukhus sparar hundratals timmar med snabbare inloggning

Personalen på Capio S:t Görans sjukhus la mycket tid på sitt inloggningssystem.

Capio S:t Görans sjukhus sparar hundratals timmar med snabbare inloggning 1Nu har molntjänstbolaget Citrix, tillsammans med sin partner Xenit, tagit fram en IT-lösning som reducerar inloggningstiden från tre minuter till mindre än fem sekunder. Tid som istället nu läggs på vård av patienterna.

Sjukvården står inför flera stora utmaningar och en av dessa är att sjukvårdspersonal arbetar under stress och press. För de som arbetar inom sjukvården läggs mängder av tid under en arbetsdag på att logga in och ut ur olika system när personalen rör sig mellan olika platser på sjukhuset. Något som visade sig bli en rejäl tidstjuv för ett av landets största akutsjukhus, Capio S:t Görans sjukhus.

– Varje gång man loggade in med kortet tog det i snitt tre minuter. Med 25 till 30 inloggningar per dag blev den tiden sammantaget något som motsvarar flera heltidstjänster per vecka för ett sjukhus. Vårdpersonal har uttryckt en enorm frustration över detta, säger Peter Söderholm, teknikchef på Citrix.

För att kunna frigöra tid för personalen att lägga på faktisk vård och öka säkerheten har Citrix i samarbete med flera andra aktörer tagit fram en ny snabb, säker och mobil inloggningslösning.

Dagens IT-miljöer består av fler applikationer än någonsin, samtidigt som kraven på flexibilitet och effektivitet bara ökar. Inom sjukvården har detta varit ett extra stort problem, då personalen hela tiden rör sig mellan olika arbetsplatser inne på sjukhusen och då behövt starta applikationen på nytt varje gång. Med Citrix kan vi låta applikationerna ”följa med” användaren mellan olika arbetsplatser utan avbrott, lite som med Netflix där man kan fortsätta filmen på telefonen man började se hemma i soffan, säger Peter Söderholm.

Efter att lösningen infördes på sjukhuset har chefer och personal märkt av värdefulla tidsbesparingar som de nu kan lägga på patienterna.

– Sjukvårdspersonalen kan nu bara skanna deras id-kort på den närmaste datorn för att komma åt sin nuvarande session. Det tar bort långsamma inloggningar och ger en konsekvent skrivbordsmiljö oberoende vart de loggar in ifrån utan att tumma på säkerheten. I slutändan handlar det om mer tid kan läggas på det viktigaste – patienterna, säger Rene Lambin, chef för IT-infrastrukturen på Capio S:t Göran.

Lösningen baseras på Citrix Virtual Apps and Desktops som ger en snabb och säker åtkomst för Capio S:t Görans cirka 2 200 anställda. Läs mer om tjänsten här.