En sjudubbling av antalet digitala vårdmöten och nära 60% ökning av digitala vårdärenden på 1177.se: Stockholmarnas ökade användning av digitala vårdkontakter har accelererat avsevärt under corona-pandemin, visar Region Stockholms statistik för början av 2020.
– Vården ska vara enkel att nå på ett sätt som passar patienten – frihet i vården handlar inte bara om att välja läkare och vårdgivare utan även hur man kontaktar vården. Vi har länge arbetat för att bygga ut möjligheterna till digitala vårdkontakter och under pandemin ser vi en enorm ökning. Det är viktigt för både patienter och vårdpersonalen att vi med digitala vårdtjänster kan stärka patientsäkerheten och kvaliteten i en svår tid, säger hälso- och sjukvårdsregionrådet Anna Starbrink (L).
– Att göra vården digitalt tillgänglig har länge varit en strategisk satsning från vår sida, och den starka grund vi har lagt de senaste åren tillsammans med leverantörer och vårdgivare gör att vi nu snabbt kan skala upp våra digitala tjänster. Allt från enkla e-tjänster som att förnya sitt recept via nätet, till att träffa läkaren via chatt eller video, ökar starkt under mars månad, berättar Daniel Forslund (L), ordförande i innovations- och utvecklingsutskottet.