Medicinsk-tekniska produkter och lösningar för äldre är en snabbt växande marknad.
Trots det visar ny forskning från Longitude, ett företag inom Financial Times-gruppen genomförd på uppdrag av Protolabs, att tillverkare ofta är dåliga på användarvänlighet.
Det leder till att de missar möjligheter till marknadsframgångar för sina innovationer.
Longitude frågade 210 ledare i högre befattningar på europeiska företag i medtech-branschen och mer än hälften, 52 %, höll med om att ett närmare samarbete med användare var avgörande för framgångsrik innovation för en åldrande befolkning. Trots det saknas ofta en koppling till användarupplevelsen under innovationsprocessen. Istället prioriteras att hålla tids- och budgetramar för projektet.
Undersökningen visar att det leder till att många företag får svårt att förvandla sina innovationer till framgångar på marknaden. Bara 33 % säger att de använt innovation för att ta tillvara en marknadsfördel före sina konkurrenter de senaste två åren. Ännu mer oroande är att bara 34 % anser att de skulle kunna göra sin produktdesign mer intuitiv.
– Teknikutvecklingen gör att det går att utveckla produkter som är lättare, mer ergonomiska och mindre, men den framtida utvecklingen hänger på att de är enkla så att patienten faktiskt kan använda dem. För äldre personer kan användarvänlighet vara skillnaden mellan avsevärt bättre livskvalitet eller ett mer komplicerat liv, säger Stephan Garber, ansvarig för Norden och Baltikum på Protolabs.
– De som utvecklar produkter är unga och har växt upp med dagens teknologi och därmed väldigt annorlunda än de som ska använda lösningarna. Jag misstänker att tuffa budget- och tidskrav ofta leder till att det inte görs tillräckligt med produktutveckling och testning. Men idag finns möjligheter till snabb utveckling av prototyper som innebär att det går att kombinera bra produktutveckling med hårda tidskrav, fortsätter Stephan.Forskningen pekar också på kulturella problem orsakade av toppchefer. Närmare åtta av tio av de svarande säger att deras chefer tvekar vid avgörande tidpunkter och 70 % säger att högre chefer insisterar på omständliga processer och kontroller.
– Det finns ett tydligt problem med beslutsfattande och en riskaversion som håller tillbaka innovation. Utmaningen för branschen är att minska riskerna i beslutsprocessen så att utvecklare och forskningsavdelningar kan utveckla produkter som förbättrar för användare och leder till ökade affärer för företaget, avslutar Stephan Garber.