Hälsa kräver ofta både beteendeförändring och ändrad livsstil, vilket vi inte löser med bara vårdkontakter via video.
Vi behöver individanpassade digitala patientstödsprogram som förskrivs av vården till patientens mobil och som monitoreras, anpassas och följs upp över tid.
– Tekniken går snabbt framåt! Patienter idag, både unga och äldre, är vana att sköta mycket av sitt vardagsliv digitalt och förväntar sig att även ha kontroll över sina vårdprogram och hälsodata i appar, säger Theodor Jikander, vd på Empowered Health.
Nyckeln är att jobba tillsammans på distans. Patienten får bättre kontroll över sin hälsa och vården bättre insikt i patientens behov.
Som patient förväntas man ofta genomföra beteende- och livsstilsförändringar för att bli frisk eller inte bli sjuk från första början. De flesta vet att de måste ta sin medicin, äta bättre, träna mer, sova längre och stressa mindre. Patientappar med påminnelser, rekommendationer, utbildning, och symptomrapportering förenklar detta. Men det krävs mer än en app för att lyckas. Det är först när patienten och vården delar verktygen och hälsodata som livsstilsomställningen blir hållbar över tid.
– Patienterna, oavsett digital vana, tycker att det funkar bra och att appar och program är tydliga och lättillgängliga. Vår äldsta patient var 92 år! Nu har både cancer- och strokepatienter, där ålder och digitala erfarenhet skiljer sig mycket åt, tillgång till våra anpassade appar, säger Theodor Jikander.
– Patienterna känner sig trygga och gillar att göra sina program hemma eller på jobbet och och få feedback via chatt, säger Kicki Nordström, fysioterapeut och smärtspecialist på Smärthjälpen, en specialistklinik för smärtvård i Göteborg som anlitat Empowered Health för att utveckla sina digitala lösningar.
Empowered Health levererar verktygen som vården behöver för att effektivt hantera, monitorera och vägleda patienters behandlingar och behov på distans och i realtid.
– Tekniken hjälper till att skapa bättre förutsättningar och ökad hälsa för fler, avslutar Theodor Jikander.