e-Hälsa i Sverige

Det blir allt tydligare att vi lever i en digital ålder. De teknologiska framstegen har gjort att vi sköter många av våra vardagsärenden på webben.

När vi fick internet i våra hem blev vi bekanta med termen e-post, men sedan dess har det hänt mycket och numera har vi flera liknande termer.

Vare sig det handlar om olika tjänster, litteratur, underhållning eller spel på nätet stöter vi på olika termer som vi satt ett ”e” framför. Det finns till exempel e-böcker, e-biljetter, e-plånböcker och till och med eSport. Sedan 1999 finns även något som vi kallar för e-hälsa – ett begrepp som blivit en viktig del av hälso-och sjukvården i Sverige.

Vad är e-hälsa?

Vad är e-hälsa egentligen? Det är inte helt lätt att definiera begreppet, men i korta drag handlar det om att digitalisera vissa delar av hälso-och sjukvården. Enligt Socialstyrelsen är e-hälsa när vi använder digitala verktyg, och utbyter information digitalt, för att uppnå och bibehålla hälsa. E-hälsa omfattar alltså många olika saker men för enkelhetens skull kan vi säga att e-hälsa handlar om kommunikation, tillgänglighet och verksamhet.

Kommunikation

Digitala tjänster förenklar kommunikationen mellan vårdtagare, vårdpersonal och andra relevanta instanser i hälso-och sjukvården.

Tillgänglighet

Vårdtagare kan själva kan medverka i sin vård genom att boka vårdtider på nätet och jämföra olika vårdgivare. Nu för tiden är det till exempel många som gör virtuella läkarbesök över webben där läkaren undersöker patienten via en videolänk. Istället för pappersskrivna recept har vi även börjat använda e-recept. Hos eHälsomyndigheten får patienter tillgång till en databas där de kan se vilka läkemedel de har recept på, vilka de hämtat ut och sina högkostnadsskydd.

Verksamhet

E-hälsa underlättar det dagliga arbetet genom att ge vårdpersonal rätt arbetsverktyg och tillgång till information. I den här kategorin räknar eHälsomyndigheten även i aktivitetsarmband och hälsoappar, eftersom de är klassificerade som medicinteknisk utrustning.

Fördelar och utmaningarna som svensk e-hälsa står inför

Idag är 99 procent av alla recept i Sverige elektroniska. Så fort en läkare skickat iväg ett recept från sin dator hamnar det hos eHälsomyndigheten. Sedan kan apotek runt om i landet hämta e-recepten och lämna ut läkemedlet till kunden.

En digitaliserad sjukvård gör att vårdpersonal kan lägga mindre tid på administration och ägna sig mer vårdtagarna. Olika vårdenheter kan även kommunicera med varandra på ett effektivare sätt, så att patienter får bättre och snabbare vård.

Regeringens vision är väldigt tydlig – Sverige ska vara bäst i världen på e-hälsa 2025. Det är ingen lätt uppgift och givetvis finns det utmaningar. En av de största utmaningarna är att vårdgivare sällan har en heltäckande bild av sina patienter. Det beror på att vårdgivare inte alltid kan läsa journaler från andra vårdgivare digitalt. Enligt eHälsomyndigheten pågår det även många olika initiativ som inte är riktigt samordnade.

Är e-hälsa bra eller dåligt?

Det är positivt att regeringen satsar på att göra Sveriges sjukvård mer standardiserad och jämlik. Men det är många som är skeptiska till huruvida virtuella läkarbesök är lika tillförlitliga som när du besöker en läkare på ett sjukhus eller en vårdcentral.

På många håll runt om i Sverige är sjukvården överbelastad, och ofta tar det lång tid för patienter att få läkarkontakt. I vissa fall är virtuella läkarbesök väldigt bra, men många vårdtagare hoppas nog att de här tjänsterna inte ersätter traditionell sjukvård i allt för stor utsträckning, utan snarare kommer att fungera som ett komplement.