Patienter tycker det är viktigare att kontinuerligt få ha kontakt med samma vårdpersonal än att använda digitala hjälpmedel i sjukvården.
Det visar den hittills mest omfattande undersökningen bland personer med en kronisk sjukdom, som Netdoktor genomfört.
Över 4 500 personer har deltagit i Netdoktors enkät om hur patienter ser på e-hälsa och digitala hjälpmedel i vården, riktad till personer med en kronisk sjukdom, som exempelvis astma, diabetes, hjärt-kärlsjukdom eller ledsjukdom. Undersökningen genomfördes i maj-juni i år och är den hittills mest omfattande i sitt slag i Sverige.
När de kroniskt sjuka själva fick välja bland olika åtgärder för att förbättra sjukvården angav hela 78 procent ”fast vårdkontakt” som det allra viktigaste. Att få uppföljning på sina provsvar, samt fler läkare och sjuksköterskor, ansågs också betydligt viktigare än vissa e-hälsotjänster, som videomöten med vårdpersonal och att lämna hälsodata elektroniskt från hemmet.
– Det är intressant att för en gångs skull få höra hur de mest vårdbehövande patienterna ser på frågor om e-hälsa. Undersökningen visar att en stor andel är öppna för digitala hjälpmedel. Men att få ha en fast vårdkontakt och träffa samma personal varje gång värderar man mycket högre. Det säger oss att det grundläggande måste först fungera: Att det finns någon som känner mig och min sjukdom och som kan ta emot alla dessa digitala data, säger Ann-Charlotte Beckman, vd på Netdoktor.
Personligt besök och fast vårdkontakt viktigast
I dag har såväl staten som landstingen ett betydande fokus på e-hälsa och digitalisering av sjukvården. Regeringen har antagit en vision kring att Sverige ska vara världsledande på e-hälsa år 2025, och i landstingen görs mycket stora investeringar inom digitalisering. Personer med en eller flera kroniska sjukdomar har oftast stora och kontinuerliga vårdbehov och står också för den övervägande delen av kostnaderna för hälso- och sjukvården. Därför riktades enkäten särskilt till dem. Undersökningen visade också att närmare 60 procent hade varit i kontakt med sjukvården 1-5 gånger det senaste året. Omkring en tredjedel hade betydligt fler vårdbesök det senaste året.
Omkring 60 procent kunde i enkäten tänka sig att i större utsträckning än i dag kommunicera med vården med hjälp av digital teknik. Den andel som svarade nej angav att det skulle vara opersonligt som främsta skäl.
I enkäten fick deltagarna ange hur de ställde sig till vissa digitala vårdtjänster. Omkring hälften var öppna för att dela hälsodata som puls eller blodtryck digitalt. Ungefär 40 procent kunde tänka sig att sköta viss vård hemifrån med digitala hjälpmedel, och lika många träffa vårdpersonal via videosamtal hemifrån.
Enkäten visar att personligt besök och telefon är de helt övervägande sätten att kommunicera med sjukvården i dag. Endast 13 procent angav att de kunde e-posta med sjukvården. På frågan hur man skulle vilja ha det i framtiden var det 38 procent som gärna ville kunna e-posta, och 26 procent ha videomöten. Men personliga besök och telefon dominerar stort även i framtiden, om patienterna själva får välja.
Trots att enkäten besvarades av personer med kronisk sjukdom och därmed kontinuerligt vårdbehov var det endast 62 procent som angav att de hade en fast vårdkontakt. För hälften av dessa var vårdkontakten med primärvården och den andra hälften specialistläkare på sjukhus.
Omkring 60 procent upplevde att vården i dag fungerar mycket eller ganska bra, medan 40 procent angav mycket eller ganska dåligt. En knapp majoritet angav att de kände mycket högt eller ganska högt förtroende för sjukvården, medan nästan lika många kände lågt eller mycket lågt förtroende.