Hemtjänstmedarbetare i Karlstads kommun fick köra bil med rallyprofilen Tina Thörner som kartläsare.
Hemtjänsten har nu börjat använda den app som ska leda till minskad miljöpåverkan och ökad trafiksäkerhet.
Det var en rolig upplevelse! En lite annorlunda körkamrat. Tina skulle göra sig bra i larmpatrullen, säger Ina Kling.
Vård- och omsorgsnämnden har beslutat att satsa cirka en miljon kronor på att utbilda hemtjänstpersonal i bilkörning och anlitat Tina Thörner som utbildare.
Denna vecka har hemtjänsten börjat använda den appversion som utvecklats speciellt för vård- och omsorgsförvaltningen i Karlstads kommun. Appen ska hjälpa medarbetarna till minskad miljöpåverkan och ökad trafiksäkerhet under alla bilresor.
“En annorlunda körkamrat”
På onsdag den 17 november var Tina Thörner på plats i Karlstad och passade på att agera både kartläsare och förare åt några medarbetare.
– Det var en rolig upplevelse! En lite annorlunda körkamrat. Tina skulle göra sig bra i larmpatrullen, säger medarbetaren Ina Kling.
“Först i Sverige”
Tina Thörner:
– Appen registrerar körningen och föraren får en score efter avslutad rutt. Det går ut på att köra så miljövänligt och trafiksäkert som möjligt. Resultaten registreras och deltagarna kan tävla mot varandra.
– Karlstads kommun går verkligen i bräschen för detta och hemtjänsten är först i Sverige att göra detta som grupp. Men tävlingen pågår ju samtidigt över hela världen. Jag har kollat på hemtjänstens resultat hittills och det ser riktigt bra ut. Flera bör ha god chans att kvalificera sig till nästa års världsmästerskap.
“Täcker hela Karlstads kommun”
Mikaela Igelström är enhetschef och projektledare.
– Hemtjänsten åker långa sträckor, exempelvis nattpatrullen och larmpatrullen som täcker hela Karlstads kommun. Känns jättebra att vi har ett verktyg som faktiskt mäter hur vi kör och ger tips på hur vi kan köra smartare, både när det gäller miljöpåverkan och trafiksäkerhet. Medarbetare har också varit med i utvecklingen av appen och fått tycka till om andra finesser.
“Koncentrerar sig lite extra”
Medarbetarna Tina Ljunggren, nattpatrullen, och Ina Kling, larmpatrullen, är positiva till appen.
– Det känns kul och viktigt. Det blir automatiskt att man koncentrerar sig lite extra när man vet att körningen registreras. Det blir en tävling mot andra grupper, kollegor och mot sig själv. Själv har jag bara hunnit köra en gång hittills, men det gick ganska bra, säger Tina Ljunggren med ett skratt.
“Allt lättillgängligt på samma ställe”
Ina Kling fyller i:
– Man blir taggad och vill ha bra poäng. Bra för alla att få återkoppling på hur man faktiskt kör. Tävlingsmoment och priser kan vara en extra morot. I appen har det även lagts in viktiga telefonnummer, chattfunktion, skadeanmälan, karta över var kollegorna befinner sig, direktkontakt med bilansvarig med mera. Det förenkla mycket att ha allt lättillgängligt på samma ställe.
Thaya Poopalapillai, fordonssamordnare, ser också stora fördelar.
– Det är jättebra att det finns en direktkontakt mellan mig och medarbetarna i appen. Då blir det tydligt för alla var de ska vända sig om de stöter på problem, säger han.
“Satsar mycket på välfärdsteknik”
Christian Holm Barenfeld (M) är ordförande i vård- och omsorgsnämnden.
– Det känns extra kul att det här är nytt och att Karlstad är först. Vi satsar mycket på välfärdsteknik och teknisk utveckling som ska gynna både medarbetare och kunder. Den här satsningen kan ses som en del i det och ska göra jobbet både enklare och bättre för våra medarbetare. I förlängningen gynnar det även våra kunder. Och dessutom får vi in ett tävlingsmoment så det blir lite skôj.