Vårdoperatören MedHelp etablerar eHälsocenter i Kalix för vård av kroniskt sjuka patienter. Patienterna får vård på distans i hemmet via videodialog med sjuksköterskor. Med hjälp av ny teknik monitoreras viktiga hälsoparametrar som direkt ger en bild av patientens tillstånd.
Åldrande befolkning och en ökande belastning på vården kräver nytänkande lösningar för att hantera patienternas behov och vårdens resurser. För att möta de växande behoven av kvalitativ vård är lösningen eHälsa, inte minst för kroniskt sjuka.
Vårdoperatören tryggar patienterna med smarta lösningar som monitorering och dialog på distans. Patienten tar själv olika mätvärden som utgör grunden för vägledning och effektiv vård i hemmet. Den omedelbara hjälpen är ofta avgörande för att undvika onödigt lidande, obefogade vårdbesök och akut vårdsökande.
Redan under första veckan uttalade sig en av patienterna enligt nedan:
”Jag kom hem med en ny medicin som jag reagerade på. Kände mycket oro och nästan panik. Samtal med vårdoperatören lindrade verkligen och kontakten var jättevärdefull. Om jag inte haft denna kontakt hade jag förmodligen tagit ambulans in till akuten”.
eHälsocentret ska i första hand användas som en del i ett projekt som MedHelp ingått tillsammans med RISE, Telia, Lasarettet i Motala, Karolinska Universitetssjukhuset och Södersjukhuset. Processer och avtal för klinik, vårdoperatör och teknikoperatör har tagits fram för en stabil och kvalitetssäkrad systemlösning. Enkelt handhavande underlättar för patienten och leder till effektivisering och besparingar för vården.
– Det här innebär nya möjligheter för vården, men framförallt ett ökat välmående hos patienterna som erbjuds trygghet, närhet till vården och proaktiv vård som på ett tidigt stadium fångar upp eventuella försämringstillstånd, säger Björn Arkinger Affärsområdeschef Vårdtjänster på MedHelp.
Under våren 2017 kommer ett 50-tal patienter att använda MedHelp som vårdoperatör inom KOL-projektet.