Vid vårens stora EIT Health summit var ett av målen att dela erfarenheter från pandemin.
Viktiga lärdomar är att vår hälsa har en enorm påverkan på alla delar av samhället och att vi behöver varandra.
Efter år av nedstängning har världen äntligen börjat öppna upp. I Aula Medica på Karolinska Institutet hölls nyligen det internationella mötet EIT Health Summit. Över 500 delegater från 30 olika länder träffades för att prata digitalisering, hälsa och hur innovationer ska komma till användning.
– Det har varit två fantastiska dagar fyllda med många möten, nätverkande och mingel, vilket är den sanna meningen med detta toppmöte. Men vi har också lärt oss mycket! Uppenbart är att pandemin hade en utlösande effekt på digitaliseringen av hälso- och sjukvården, så av något hemskt har vi ändå gjort viktiga innovationer och framsteg”, säger Annika Szabo Portela, interim vd för EIT Health Scandinavia.
Huvudtalaren Lucien Engelen från Transform.Health inledde toppmötet med sitt föredrag om hur vården behöver lära sig av detaljhandeln.
– Vi måste tänka på övergången från hälsa till vård, eftersom det inger fler möjligheter. Patienter och människor generellt använder redan e-handel och retail, och låt oss vara ärliga, företagen vet mycket om hur man kommunicerar. Patienter är också konsumenter, och de är vana vid att använda dessa plattformar och gränssnitt, så varför inte börja använda dem även för att förbättra människors hälsa? Vi måste fokusera på förebyggande åtgärder och retail vet hur man når ut, säger Lucien Engelen.
Hur ska vården kunna lägga tid och pengar på att förebygga, när de inte kan ta hand om patienterna i kö som väntar på behandling?
– Ja, förebyggande vård är inte vad de är utbildade för och det är inte vad de får betalt för, så jag tror att vi behöver ett paradigmskifte för att komma åt problemet, annars kommer vi när det är för sent. Vi behöver prata om förebyggande åtgärder med regeringar, kommuner, och även med detaljhandelsorganisationer.”
Hälsa ska inte bara vara förebyggande, i ett senare seminarium menade Anna Sandström från AstraZeneca att hälsan är en tillgång på nationell nivå som ska investeras i.
– Lärdomen från pandemin borde i grunden förändra hur vi ser på tillgångar och innovation även i fortsättningen. Innovation inom life science har ett större perspektiv än sjukvårdssystemet, säger Sandström.
Mötet arrangerades av EIT Health som är en EU-finansierad nätverksorganisation som arbetar för ökat samarbete och stöd till att förbättra hälsa i Europa. Grunden för EIT Health är kunskapstriangeln; näringsliv, innovation och utbildning, där alla aspekter var representerade på toppmötet. Många entreprenörer, som stöds av EIT Health, kom för att dela med sig av och visa upp sina produkter och lösningar, dela hur de löser problem i sina länder och patienter var även representerade och delade sina erfarenheter om hur vården idag kan förbättra livskvalitet och sjukdomstillstånd.
Vikten av utbildning, när det kommer till att dela data, var något som en annan av huvudtalarna Torie Robinson, vd för Epilepsy Sparks som själv har epilepsi talade om. Inte bara för sjukvårdspersonal, utan även utbilda patienten.
– Vad kommer att hända med min data om jag delar den, och vad kommer att hända med mig om jag inte delar mina data, sa Robinson och påpekade att det finns människor i Storbritannien som är oroliga för vad som kommer att hända med deras information. De blir rädda för vad de läser i tidningarna om hur människor blir utnyttjade av företag efter att ha delat sin data i sociala medier.
– Men sjukvård och forskning är något annat. Patienterna kanske inte drar nytta av det omedelbart men vi är alla beroende av innovationer och vetenskapliga framsteg.
I slutet på första dagen kom finalisterna i tävlingen EIT Health Catapult upp på scenen. Nio finalister presentera sina företagskoncept för en publik av experter och investerare. Vann gjorde till slut det spanska medicintekniska start up-företaget Leuko. Medgrundaren Aurélien Bourquard beskrev Leukos “PointCheck”, som den första teknologi som patienten själv kan använda hemma och som kan övervaka vita blodkroppar dagligen utan en enda droppe blod.
Båda dagarna hade både breda och smalare ämnen som diskuterades i mindre seminarierum. På en av huvudpresentationerna diskuterades digital hälsa och hur olika länder hanterat onlinemöten med vården. I Estland har de ökat tillgången på specialister med ett digitalt projekt, med effekt både för patienter och primärvård.
— Det vi ser är att betydligt fler allmänläkare får tillgång till ett yttrande från specialist utan att behöva skicka över patienten, säger Terje Peetso, Norra Estlands medicinska center.
Med på scenen var också Thorsten Lambertus, chef på Biogens neurotechlab i Tyskland, Hans Danneels, medgrundare på Byteflies och Daniel Forslund, innovationsansvarig på Vårdföretagarna. Forslund fick frågan om hur Sverige ligger till inom digital hälsa.
– Digitaliseringen har pågått länge och vi har varit tidiga användare. Vi började redan på 90-talet, då var det mellan sjukvårdens personal, men vi var också tidiga med digitala besök för patienter.
Sedan berättade han om ett företag som startade redan 2015 och som ritade om kartan för hur ett läkarbesök går till. Under pandemin har behovet av online-vård ökat och de digitala besöken är idag uppe på 15-20 procent av det totala antalet vårdbesök. Behandling vid psykisk ohälsa, sömnbehandling eller överviktsenheter har med framgång flyttat online och det kommer att fortsätta även efter pandemin, berättade Daniel Forslund.
– Vi vill inte kalla det digital vård idag, utan vi har uppfunnit ett nytt ord; digifysisk vård. Vård ska inte vara det ena eller det andra, vi människor behöver båda.
Under de två dagarna i Stockholm behandlades nästan alla aspekter av vårdens teknikrevolution. Inte bara teknisk innovation och affärsverksamhet, utan också behovet av rätt kompetens och arbetskraft. När nya områden öppnar sig inom life science behövs fler och rätt utbildade människor.
– Ja, det är en talangklyfta, vi ser verkligen ett behov av ny kompetens och vi måste ta itu med detta framöver. Vi behöver alla utvecklas, det är något som kommit fram vid flera diskussioner här på mötet, säger Annika Szabo Portela.
Har du lärt dig något nytt dessa två dagar?
–Mycket tänkvärt! Vi behöver inte e: et, inom e-hälsa kom vi fram till, hälsa är varken fysisk eller digital, det är bara hälsa!”, säger Szabo Portela och fortsätter:
– För att hantera omvandlingen och harmoniseringen behöver vi ta reda på hur vi arbetar tillsammans inom detta område, med patienter, vårdgivare, akademin, medicinteknik- och läkemedelsindustrin, jag tror att EIT Health kan vara en viktig del som sammanföra dessa parter.