Endast 3 av 10 tror på lika tillgång till hälso- och sjukvård
Hem UNDERSÖKNING Endast 3 av 10 svenskarna tror på lika tillgång till hälso- och sjukvård

Endast 3 av 10 svenskarna tror på lika tillgång till hälso- och sjukvård

Publicerat av: Redaktionen

Svenskarna tror att digitalisering och lokala sjukhus kan ge mer jämlik tillgång till vård

Svenskarna är långt ifrån övertygade om att alla har lika tillgång till hälso- och sjukvård.

Ojämlikheten är relaterad till ålder, bostadsort och inkomst.

Det avslöjas i en ny nordisk undersökning, där 54 ­% tror att ökad digitalisering av hälsoinformation kan öka jämlikheten, samt att fler mobila enheter med sjukvårdspersonal och lokala sjukhus kan göra skillnad. Men det kräver ett nytt sätt att tänka, enligt Dedalus, en av Europas och Sveriges största leverantörer av IT för hälso- och sjukvård.

Endast 3 av 10 tror på lika tillgång till hälso- och sjukvård

Thomas Anderzon

I Sverige anser bara 28 % av befolkningen att det finns en jämlik tillgång till hälso- och sjukvård. I Norge har 27 % samma uppfattning och i Danmark endast 23 %. Detta är resultatet av en nordisk undersökning som YouGov genomförde för Dedalus med över 3 000 deltagande personer.

De tre viktigaste orsakerna till ojämlik tillgång till hälso- och sjukvård är enligt svenskarna:

Ålder, svarar 42 %; bostadsort, svarar 37 %; inkomst, svarar 31 %.

Digitalisering kan öka jämställdheten

Svenskarna anser att alla inte har lika tillgång till hälso- och sjukvård. Därför har Dedalus undersökt vilka faktorer som svenskarna menar kan förbättra jämlikheten.

  • Flest anser att jämlikheten skulle kunna öka ”om vi hade fler mobila enheter med sjukvårdspersonal och lokala sjukhus” (58 %).
  • Jämlikheten skulle även kunna öka ”om mer information digitaliserades och om alla yrkesgrupper i vårdkedjan var uppdaterade och hade tillgång till samma information” (54 %).
  • Och på tredje plats placerar svenskarna att jämställheten skulle kunna öka ”om vårdpersonal och forskare hade tillgång till mer hälsoinformation och på så sätt kunde arbeta för att ’förutse’ och förebygga hälsoproblem, risker etcetera” (52 %).
Primärvården som nav levererar inte mer jämlikhet – samordning med närvården är ett måste

Enligt hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) är målet med hälso- och sjukvården att hela befolkningen har en god hälsa och en vård på lika villkor. Och de nya överenskommelserna mellan regeringen och SKR har bland annat fokus på:

  1. God och nära vård – med primärvården som nav
  2. Ökad tillgänglighet i hälso- och sjukvården
  3. Sammanhållen, jämlik och säker vård

”Det är en fin vision att fokusera på fler och bättre lokala enheter och att primärvården ska vara navet i hälso- och sjukvården. Det finns också fokus på en sammanhållen, jämlik och säker vård. Men om man vill ha jämlikhet måste struktur och system implementeras och säkras samtidigt som informationsdelningen mellan patient och hälso- och sjukvårdssektorerna underlättas; detta gäller även social omsorg/ kommunal vård. Nära samverkan mellan alla parter är nyckeln till att visionen kan omsättas till verklighet”, säger Thomas Anderzon, vd för Dedalus i Sverige och Sales Director North Europa.

Han fortsätter: ”Överenskommelserna mellan regeringen och SKR om god och nära vård innehåller insatser på e-hälsoområdet, och det gör även Vision e-hälsa 2025, som har rätt kunskap och information på agendan. Men det går långsamt och IT-infrastrukturen är avgörande för att bland annat kunna förbättra informationsdelningen mellan patient, fackgrupper och sektorer inom vården. Ökad delaktighet och medskapande patientkontakt samt möjligheten att använda ambulanssjukvården mer konstruktivt – alla tre är väsentliga bidrag för att öka jämlikheten i vården.”

Data kan ge bättre hälsa och mer jämlikhet

Sverige lyfts ofta fram som ett land som är digitaliserat i stor utsträckning, också inom hälso- och sjukvården.

”Vi har mycket hälsodata inom vården, men vi är inte tillräckligt bra på att använda den. Vi måste säkra att de digitala verktygen kan ge yrkesverksamma och kliniker tillgång till all värdefull hälsodata inom olika sektorer, oavsett om patienten kommer till ett universitetssjukhus, en vårdcentral eller en mobil vårdenhet. På det sättet kan vi öka jämlikheten när det gäller tillgången till god vård och omsorg”, avslutar Thomas Anderzon.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>