Health tech-bolaget Kura lanserar unik SaaS tjänst för digitala vårdmöten: Sätter ny standard för data- och informationshantering i vården
Hem APP Health tech-bolaget Kura lanserar unik SaaS tjänst för digitala vårdmöten: Sätter ny standard för data- och informationshantering i vården

Health tech-bolaget Kura lanserar unik SaaS tjänst för digitala vårdmöten: Sätter ny standard för data- och informationshantering i vården

Publicerat av: Redaktionen

En unik tjänst för säker kommunikation inom vården där ingen data eller information någonsin riskerar att delas utanför Sveriges gränser.

Det är vad Göteborgs-baserade health tech-bolaget Kura erbjuder när man nu släpper sin helt nya app för digitala vårdmöten, bland annat med den av vården efterfrågade funktionen gruppsamtal.

Kura har i enlighet med många andra aktörer konstaterat att det idag finns stora utmaningar och brister i majoriteten av de digitala kommunikationslösningar som används i svensk vårdmiljö när det kommer till data- och informationshantering.

På både nationell- och EU-nivå har digital säkerhet i vårdmiljö och riskerna med osäker data- och informationshantering belysts.

”Kura sätter nu en ny standard för data- och informationshantering inom vården. Vi levererar en lättanvänd videolösning som inte tummar på den nivå av säker informationshantering som vården kräver”, säger bolagets grundare och VD Cecilia Videcél.

Ska minska den ökade oron i vården kring data- och informationshantering

Idag är det inom vården bland annat tillåtet att använda tjänster som delar till tredjepart utomlands. Ett undantag som beror på att det finns en brist på välfungerande kommunikationstjänster för vården.

”Vi ser en ökad oro i vården kring data- och informationshantering, något som gör det mer angeläget att adressera problematiken och lansera den nya Kura-appen, där ingen information någonsin riskerar att delas utanför Sveriges gränser. Det är bara en tidsfråga innan nuvarande undantag från reglerna ändras, då kommer vården behöva hantera migrationen av data till säkrare hantering och då står vi redo att möta både nya och befintliga vårdaktörer”, säger Cecilia Videcél, VD Kura.

Att följa utvecklingen och ligga steget före inom digital vård är en medveten strategi från Kura för att visa kunderna i vården att man arbetar proaktivt och att vårdaktörer kan känna sig trygga med vart och hur data och information hanteras.

Lättanvänd tjänst med kort on boarding och säker informationshantering

Med appen finns nu en trygg och lättanvänd tjänst för vården, en sektor som tidigare varit van vid att arbeta i större system som sällan är anpassade till de enskilda mottagningarna. Kuras digitala lösning gör det möjligt för nya vårdenheter att ansluta sig på endast fem minuter, jämfört med tidigare branschstandard som är 2 till 6 månader.

”En vårdenhet ska inte vara beroende av tredje part för att exempelvis lägga till eller ta bort funktionalitet och personal i tjänsten. Vårdenheterna känner sina mottagningar bäst och därför ger vi full frihet i användandet av Kura”, säger Cecilia Videcél.

Västsvenska vårdkoncernen Nötkärnan var först ut med den nya tjänsten och där arbetet med data- och informationssäkerhet har stort fokus.

“Anledningen till att vi valde att gå med Kura var helt klart enkelheten, inga tidböcker och massa funktionalitet vi inte behöver, bara säkra möten. Vi ser på data och informationssäkerhet som något vi måste upprätthålla för våra patienter skull.” berättar Birgir Björnsson, IT-chef på Nötkärnan.

Kungsholmens Husläkarmottagning är en annan vårdmottagning som redan kommit i gång med Kura och upptäckt enkelheten i tjänsten.

Health tech-bolaget Kura lanserar unik SaaS tjänst för digitala vårdmöten: Sätter ny standard för data- och informationshantering i vården

Bolagets grundare & VD Cecilia Videcél.

”Vi rekommenderar fler att använda tjänsten. Det är en väldigt enkel plattform att arbeta i. Det är mycket smidigare och enklare än det vi haft tidigare” säger Janid Ansari, medicinsk specialist på Kungsholmens husläkarmottagning.

Tjänsten fungerar för såväl externa som interna vårdmöten och är utvecklad i nära samverkan med vårdaktörer och befintliga kunder. Återkopplingen från användarna gav även insikten att addera gruppsamtal i lanseringen där upp till 12 personer nu kan närvara på ett och samma vårdmöte.

Kura har under utvecklingsfasen tagit in totalt 7 miljoner kronor i mindre rundor för att säkra strategisk rekrytering och lansera säkra digitala vårdtjänster.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>