Starka profiler lyfter tabu om kvinnohälsa
Hem undersökning Kända och starka profiler lyfter tabu kring kvinnohälsa

Kända och starka profiler lyfter tabu kring kvinnohälsa

Publicerat av: Redaktionen

Healthtech-företaget Dynamic Code sjösätter nu en kampanj kring kvinnohälsa som frontas av profilerna Therese Lindgren, Johanna Bladh, Malin Gabrielsson och Amanda Axelsson.

Kampanjens fokus är att väcka frågan att hälften av kvinnorna anser att det är jobbigare att söka vård för kvinnorelaterade besvär.

Var femte kvinna uppger att de inte får den vård de behöver för vaginala besvär.

Starka profiler lyfter tabu om kvinnohälsa

Samtidigt uppger varannan ung kvinna att de väljer att inte söka vård för sina besvär. Detta vill Dynamic Code ändra på i en kampanj vars tema är “Du är inte ensam”.

Syftet är att lyfta frågan och marknadsföra en kampanjsajt som samlar fakta från undersökningen, om kvinnohälsa och de lösningar kring självprovtagningskit som Dynamic Code erbjuder.

Kända profiler ska lyfta tabu kring kvinnohälsa

Profilerna som kommer att fronta kampanjen är Therese Lindgren, Johanna Bladh, Malin Gabrielsson och Amanda Axelsson. Alla starka kvinnor i sociala medier som står upp ämnen liknande dessa och inte förskönar mammalivet eller att vara kvinna. De pratar ofta om ämnen som kan kännas tabu.

Till sin hjälp har de en Sifo-undersökning som bland annat visar att:

  • 42% av alla kvinnor har haft vaginala besvär utan att söka vård.
  • 36% av alla kvinnor söker inte vård för att det känns pinsamt eller att det inte vågar.
  • 95% av alla kvinnor har haft vaginala besvär de senaste 5 åren.
  • 59% av alla kvinnor tycker att det är jobbigt att söka vård för vaginala besvär och andra symptom.
  • 40% av alla kvinnor sökte inte vård för att det inte har tid, eller att det är svårt att få tid.

– Kvinnohälsa är ett underprioriterat område och vi ser att det finns ett stort behov att underlätta för kvinnor att både provta sig och söka vård. Många av de vanligaste besvären går att diagnostisera med hjälp vårt test med självprovtagning i hemmet. Detta en fråga som engagerar kvinnor och vi är glada över vårt samarbete med profilerna som deltar i den den här kampanjen, säger Kristina Murray, marknadschef Dynamic Code.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>