SOS Alarm överlämnar varje år en verksamhetsrapport, 112-rapporten, till regeringen.
Rapporten för 2019 visar att samtalen till 112 slog nytt rekord med 3 321 138 besvarade samtal. Samtidigt minskade medelsvarstiden med tre sekunder till 8,6 sekunder.
– Trots att antalet samtal till 112 fortsätter öka har vi kunnat korta svarstiderna med hela tre sekunder det senaste året, säger Maria Khorsand, vd för SOS Alarm. Det är en dramatisk förbättring i dessa sammanhang. Det beror först och främst på våra duktiga medarbetare men också på en hållbar ersättningsnivå från staten, en mer effektiv organisation och minskad personalomsättning.
Antalet nödsamtal som besvarades på SOS-centralerna var rekordhögt under 2019, cirka 3,3 miljoner.
Ungefär en miljon av dessa var samtal som saknade hjälpbehov, det vill säga samtal som inte handlade om en nödsituation utan borde ha ringts till ett icke-akut nummer. Antal samtal med hjälpbehov låg på runt 2,2 miljoner vilket är samma nivå som under 2018. Det är värt att poängtera är att nivåerna 2018 var exceptionella på grund av skogsbränderna.
Av samtalen med hjälpbehov stod vårdrelaterade ärenden för 43 procent, vidarekopplingar till exempelvis polis och jourhavande präst för 44 procent, räddningsärenden för 6 procent och nya samtal i redan pågående ärenden för 7 procent.
Under 2019 tog SOS Alarm flera viktiga steg genom att stärka sin innovationsförmåga för att kunna skapa nästa generations alarmeringstjänst. Efter flera års arbete kunde SOS Alarm äntligen utnyttja AML-tekniken som innebär att en hjälpsökande kan positioneras via sin mobiltelefon. Den nya 112-appen, som ger allmänheten samhälls- och krisinformation i realtid, blev uppskattad hos allmänheten med cirka 1,5 miljoner nedladdningar till dags dato. SOS Alarm utvecklade även sensorlarm för MC-förare och digitala nycklar för att underlätta räddningstjänstens tillträde till byggnader i brand.
– Vi ser med stolthet tillbaka på 2019 och de mål som vi har lyckats uppnå, säger Maria Khorsand. Framöver kommer fortsatt att fokusera på våra medarbetare, samtidigt kommer innovation vara viktigt för SOS Alarm, bland annat genom att utveckla AI-stöd inom vårdbedömningarna och fler sensorbaserade larmvägar. Allt för att människor i nöd ska få bästa möjliga hjälp. Tekniken kan bidra till att fler får rätt hjälp i rätt tid vid rätt plats. Samtidigt ska människor känna sig trygga med att den mänskliga kontakten och empati fortsatt är grundstenar i vår verksamhet.