När Internetstiftelsen igår presenterade sin rapport Svenskarna och Internet, som berör svenskarnas konsumtion av internet och digitala tjänster, framgick det bland annat att användandet av sjukvårdsappar, som ersätter läkarbesök, inte är så utbrett som man kan tro.
Enbart 1 av 10 uppger att de idag använder en vårdapp. Det kan jämföras med 68 procent av befolkningen som, enligt SKL:s siffror, besökt vården under 2018.
Stefan Spendrup, expert på mobilitetsteknik och chef för norra och västra Europa på mobilitetsföretaget SOTI, kommenterar siffrorna:
– Sjukvården genomgår, precis som i stort sett alla verksamheter, en omfattande digital och mobil omställning.
– Det är ställt bortom allt rimligt tvivel att digitala vårdtjänster underlättar för att ge enkel vård till exempelvis de som har långt till vårdcentral eller har svårt att förflytta sig, men det är viktigt att inte glömma bort patientperspektivet. Mobiliteten måste fungera för patienten och säkerheten måste kunna garanteras, och där finns det mycket kvar att göra. Det ser vi inte minst genom att de som har lågt förtroende för vårdapparna är nästan tre gånger fler än de som har högt förtroende för dem, enligt SKL:s siffror, säger Stefan Spendrup, chef för norra och västra Europa på SOTI.
– Mobila och automatiserade lösningar har en enorm potential och kan möjliggöra för läkare och sjukvårdspersonal att lägga tiden där den ger mest nytta, nämligen i mötet med patienten. Den digitala och mobila utvecklingen möjliggör detta, och då måste vi vara beredda att ta kortsiktiga kostnader och investeringar för att skapa en långsiktig nytta för verksamheten och patienterna. Varken patienter eller vårdgivare vinner på att utvecklingen bromsas, och det är därför viktigt att ha med sig att det här är lika mycket en mänsklig och kulturell utveckling som en teknisk, fortsätter Stefan Spendrup.