Ny generation taligenkänning frigör tid för läkare

Den nya molnbaserade taligenkänningslösningen Dragon Medical One använder AI för att möjliggöra för läkare att snabbare och mer flexibelt än tidigare dokumentera hela patienthistorien, uppdatera journalsystem, minska den administrativa arbetsbelastningen och förbättra vårdkvaliteten.

AnnMarie Löfberg, marknadschef på Nuance Communications Sweden

Nuance Communications, Inc. lanserar i dag den nya taligenkänningsplattformen Dragon Medical One, som gör det möjligt för läkare att med rösten dokumentera en patients journal direkt vid vårdtillfället, via en dator eller en mobil. Den molnbaserade lösningen är flexibel och frigör tid för läkarna som de istället kan lägga på patienterna.

– En internationell studie från förra året* visade att läkare i Sverige är de som upplever mest stress på jobbet bland de elva länder som studerades – cirka 65 procent upplever arbetet mycket eller oerhört stressigt. De svenska läkarna är också minst nöjda med sin arbetsbelastning och den tid de kan spendera på varje patient. Med Dragon Medical One går det att minska stress och tid för administrativt arbete och förbättra både patientdokumentation och vårdkvalitet, säger AnnMarie Löfberg, marknadschef på Nuance Communications Sweden.

Då Dragon Medical One är molnbaserad blir patientdokumentationen snabbare och mer flexibel då den kan användas från alla arbetsstationer eller mobila enheter. Läkare kan skapa sin patientdokumentation när och där det passar dem bäst, vilket frigör mer tid för patienten. Läkarna öppnar bara upp appen, väljer det de vill dokumentera och pratar sedan in det de vill uppdatera i journalen. Tekniken bakom är redan väl betrodd då den tidigare Dragon Medical-lösningen har över en halv miljon användare globalt. Att dokumentera med rösten är upp till 45 procent snabbare än att skriva in uppgifter manuellt och läkarna får upp till 20 procent mer relevant information.

Dragon Medical One använder Microsoft Azure för att dra nytta av säker och responsiv prestanda och möjliggör att användarna automatiskt får tillgång till versionuppdateringar.

– Att kunna hantera data på ett effektivt sätt är den största möjliggöraren för förbättrad kvalité inom sjukvården. Här kommer molnlösningar och AI vara viktigt för att lyckas automatisera processer och rutiner som frigör tid för sjukvårdspersonal som de istället kan lägga på sina patienter. Nuances Dragon Medical One är ett bra exempel på hur digitalisering kan skapa nya möjligheter i vården, säger Jennica Andersson, ansvarig för offentlig sektor på Microsoft Sverige.

Nuances teknologi används redan framgångsrikt i Norden. Bland kunderna finns Swedbank och en av världens största detaljhandlare som använder en virtuell assistent för att skapa en digital kundupplevelse. Inom vården används Nuances Dragon Medical-lösningar i exempelvis Region Skåne, på Helsingfors universitetssjukhus i Finland och i södra Danmark.

Tillgänglighet

Dragon Medical One är nu tillgänglig i Sverige, Danmark och Finland. Mer information finns här.