[KRÖNIKA] Om anställda känner sig trygga och instämmer i ett företags värderingar presterar de bättre.
En vanlig tanke inom näringslivet har länge varit att man ska jobba stenhårt för att få en rejäl belöning. Klyschor som att ”lunch är för mesar” som yttras av chefer, och andra machoslogans, syftar till att skapa motivation genom skuldkänslor och rädsla.
Jag upplevde det här själv under början av min karriär. Jag jobbade mycket och tog ingen lunchpaus. Det var otroligt stressigt och en ständig press, som byggdes på hela tiden. Det var tufft och ibland innebar det att motivationen sjönk. Jag hade ständigt en känsla av att jag kunde göra mer, trots att jag gjort så mycket.
Med tiden, både genom lärande och erfarenheter, så insåg jag att sådana miljöer inte bara är ohälsosamma. De kan också leda till försämrat samarbete, dålig tillit och, i slutändan, till sämre resultat. Förekomsten av sådana miljöer kan naturligtvis variera mellan olika länder, men de finns överallt.
Jag vill gärna tro att vi är klokare än så, i dag.
Psykologisk trygghet och hög prestation
Jag tror stenhårt på psykologisk trygghet och är väldigt konsekvent med att skapa sådana miljöer för mina team. Psykologisk trygghet handlar om att skapa en arbetsmiljö i vilken anställda kan vara sig själva och känner sig trygga med att säga vad de tycker och med att ta risker.
Tillit och respekt utgör grunden för högpresterande team. Det är en stor skillnad mot traditionella, ultraaggressiva miljöer i näringslivet, men det innebär bättre resultat.
Det är väldigt viktigt att förstå att det inte handlar om att strunta i tuffa affärsmål. Det handlar om att skapa en miljö som gör det möjligt för team att prestera maximalt. Och det är en konkret och genomförbar strategi som har understöd i forskning.
Så här skapar man en bra miljö
När jag, som chef, ska skapa en bra arbetsmiljö så börjar jag med att berätta om mina värderingar för teamet. Jag vill att alla ska förstå vad värderingarna betyder för mig personligen, både på jobbet och annars. Jag berättar om mina karriärmål och vilket eftermäle jag eftersträvar. Jag berättar även om mina finansiella mål och hur jag tar hand om mitt välbefinnande.
Jag beskriver vad jag gör för att kunna prestera maximalt. Jag uppmuntrar alla i teamet att försöka ta reda på de här sakerna för egen del och att diskutera dem inom teamet, vilket gör att teammedlemmarna får bättre förståelse för sina kollegor. Det här kan vara något nytt för vissa och alla får dela med sig så mycket eller lite som de vill.
Det är viktigt att värderingarna överensstämmer med företagets värderingar i stort, i vårt fall tillit, kundfokus, innovation och jämlikhet.
Ta kundfokus som ett exempel. Det innebär att anställda kan vara modiga och fatta beslut som gagnar våra kunder, även om det medför negativa konsekvenser för vårt företag på kort sikt. Vi märker att teamen gillar det här sättet att arbeta, till exempel på svaren i personalenkäter.
Nya sätt att tävla
Konkurrensen i näringslivet kommer att förändras och att bli hårdare, samtidigt som anställda vill ha meningsfulla jobb. Ledarna i framtidens företag måste vara öppna, våga visa sig vara sårbara och skapa psykologiskt trygga miljöer baserade på sunda värderingar.
På det sättet kan företag vara innovativa, konkurrenskraftiga och locka till sig talang.