Sju tips om du har svårt att sova

Det är vanligt med sömnsvårigheter.

Enligt en undersökning som Folkhälsomyndigheten har gjort uppger 39 procent av befolkningen i åldern 16-84 att de haft besvär med sömnen under 2018. Här får du tips på vad du kan göra själv om du har svårt att sova.

Oftast är sömnsvårigheter inget du behöver oroa dig för. Det är inte farligt att då och då ha en natt när du får för lite sömn. Men ett regelbundet liv med mat och sömn på bestämda tider och med fysisk aktivitet kan förebygga sömnbesvär.

Här är några tips för att sova bättre:

  1. Minska stressen i ditt liv. Tänk igenom vad stressen i grunden handlar om, försök att minska på aktiviteter som orsakas stress.
  2. Regelbunden fysisk aktivitet gör ofta att du sover bättre. Du mår bättre, orkar mer och blir naturligt trött på kvällen när du rör dig regelbundet.
  3. Försök att gå ner i vikt om du snarkar och har andningsuppehåll, snarkning kan störa nattsömnen.
  4. Försök att ta det lugnt i en till två timmar innan du lägger dig. Det kan vara rogivande att sitta ner en stund och blunda.
  5. Undvik koffein, nikotin och alkohol sex timmar innan du ska lägga dig.
  6. Låt sängen vara en sovplats. Se till att det är mörkt, tyst och svalt där du ska sova och lägg bort mobil och läsplatta.
  7. Ligg inte sömnlös länge i sängen. Gå upp om du inte har somnat efter en halvtimme och gör något stillsamt som att läsa en bok. Gå tillbaka till sängen när du känner dig sömnig.