Liksom många andra regioner har antalet patienter som ringer 1177 med symtom som överensstämmer med corona ökat avsevärt i Region Uppsala.
För att underlätta för regionens invånare öppnar Uppsala nu upp en digital rådgivning för de patienter som är oroliga över covid-19 via 1177 vårdguidens webbplats.
Patienter som söker rådgivning kan logga in i tjänsten via 1177.se och får därefter beskriva sina symtom digitalt som sedan bedöms av vårdpersonal. Patienten får därefter chatta med vårdpersonal. Inom en timme får patienten medicinsk bedömning och råd under chattens öppettider vardagar kl 8-16.
Doctrin tillhandahåller den plattform som Region Uppsala använder för sin digitala rådgivning. Utöver tjänsten har Doctrins medicinska team bestående av specialister inom allmän, intern- och barnmedicin utvecklat det corona-formulär som patienten fyller i vid den första kontakten.
– Vi är oerhört glada över att kunna bistå Region Uppsala med att öka tillgängligheten för patienter som är oroliga över covid-19 genom en digital kontakt till regionens rådgivning, säger Anna-Karin Edstedt Bonamy, chefläkare Doctrin
Doctrin är ett svenskt hälsoteknikbolag som hjälper befintliga vårdgivare att intelligent digitalisera patientresan i syfte att förbättra produktivitet, medicinsk kvalitet och nöjdhet. Plattformen är en godkänd medicinteknisk produkt. Alla data överförs krypterat och behandlas enligt personuppgiftslagen, patientdatalagen och EUs dataskyddsförordning (GDPR). Bolaget har ca 50 anställda med huvudkontor i Stockholm. VD Markus Lundin.