Enligt SOTI:s årliga sjukvårdsrapport förloras mindre tid till följd av IT-relaterade störningar och avbrott inom den svenska vården än för ett år sedan.
Fortfarande går dock 3,8 timmar per anställd och arbetsvecka förlorade, vilket motsvarar 22 dagar per år.
Tekniska lösningar för förbättrad överblick i system, enheter och applikationer uppges vara nyckeln till att minska dyr avbrottstid i vården ytterligare.
Fler enheter och mer teknik tas kontinuerligt i bruk inom den alltmer digitaliserade svenska vården. Förbättrad patientvård och reducerade kostnader är några av fördelarna som lyfts fram, men mer teknik för också med sig ökad risk för IT-haverier i form av störningar och avbrott i system, enheter och applikationer.
Inom vården är avbrott och störningar särskilt kritiskt – det handlar i första hand om patientsäkerhet, men också om arbetssituationen för personal inom vård, omsorg och administration.
”Tekniken inom vården idag består av komplexa nätverk av hårdvara, mjukvara och molnbaserade applikationer parallellt med föråldrade tekniska system. Samtliga komponenter behöver vara synkade för att sjukhus och vårdinstitutioner ska drivas effektivt. Fungerar teknik och system som de ska blir vården smidigare, säkrare och snabbare och främjar interaktionen mellan vårdgivare och patienter. Men en störning i någon del kan vara förödande för drift och patientvård och kan bokstavligen få livshotande konsekvenser”, säger Stefan Spendrup, Väst- och Nordeuropachef på SOTI.
Klar förbättring sedan i fjol
I 2022 års rapport uppskattades varje anställd förlora i snitt 5,1 timmar – motsvarande 30 dagar per år – på grund av IT-relaterade problem, störningar och avbrott. Då svarade 15 % av respondenterna att de under en normal arbetsvecka förlorar mer än 8 timmar på grund av tekniska problem. I år var motsvarande siffra 0,7 %. Fler förlorar alltså mindre tid – produktiviteten i den svenska vården ökar enligt rapporten.
I årets rapport uppskattas varje anställd förlora i snitt 3,8 timmar, vilket motsvarar 22 dagar årligen per anställd. Tidsförlusten har minskat med över 25 % på ett år.
Förlorad tid per anställd per normal arbetsvecka 2023
Ingen förlorad tid 0 % (0)
Mindre än 1 timma 2,7 % (4)
1-2 timmar 35,3 % (53)
3-5 timmar 37,3 % (56)
6-8 timmar 24 % (36)
Mer än 8 timmar 0,7 % (1)
Rapporten omfattar en rad länder runt om i världen, därför går det även att göra internationella jämförelser. På global nivå går i genomsnitt 3,4 timmar förlorade under en normal arbetsvecka. Lägst uppskattad nertid rapporterades från Storbritannien, Kanada & Mexico med 2,9 timmar. Störst tidsförluster rapporterades från Tyskland och Australien (3,9 timmar).
”Det är mycket glädjande att se att mindre tid går förlorad inom den svenska vården. Oavsett om avbrotten beror på tekniska- eller säkerhetsrelaterade problem blir konsekvenserna ofta stora och negativa. Produktivitets- och intäktstapp, bristande patientsäkerhet, dataförlust och skadat rykte är några av konsekvenserna. För att undvika avbrott, krävs avancerade diagnostiseringslösningar som erbjuder överblick i samtliga enheter och system och som tillåter fjärrsupport”, säger Stefan Spendrup.
Balans mellan tekniska framsteg och innovativa lösningar
System, teknik och enheter som bärbara datorer, smartphones, skrivare, robusta enheter, skannrar, RFID-läsare, AI och VR som ska underlätta automatiseringen i vården, kan bara nå sin fulla potential om de integreras, hanteras, uppgraderas och underhålls effektivt. Om de inte hanteras korrekt finns risk för dyr avbrottstid.
”Kostnaden för IT-relaterade avbrott inom vården uppgår globalt till mellan $5,300 och $9,000 per minut. Det handlar alltså om enorma produktivitet- och intäktstapp. Insyn och överblick är a och o när det kommer till att hantera verksamhetens mobila enheter och appar och få ner antalet driftstoppstimmar. Med realtidsdata och insikter om prestanda och effektivitet kan man förebygga stopp och hålla produktiviteten på en hög och jämn nivå”, avslutar Stefan Spendrup.