Sjukvården behöver ny och bättre teknik för att stå rustad för kommande kriser

Covid-19-pandemin har inte bara haft stor påverkan på sjukvården i stort utan även på vilken teknik och vilka system som används av sjukvårdspersonal i fält, hemtjänst och hemsjukvård.

Sjukvården behöver ny och bättre teknik för att stå rustad för kommande kriser
Mobila enheter förenklar administrativt patientarbete vid hembesök.

Nu visar färska siffror från IoT- och mobilitetsföretaget SOTI att hälften av sjukvårdarna i Sverige anser att ytterligare investeringar i ny eller bättre teknik behövs för att rädda liv. Mer än hälften av respondenterna, 64 procent, tycker också att deras arbetsgivare behöver göra teknikinvesteringar för att kunna förbereda sig inför framtida hälsokriser.

IoT- och mobilitetsföretaget SOTI har släppt en rapport som bland annat ger en inblick i hur tekniskt utrustade sjukvårdspersonal i fält, inom hemtjänst och hemsjukvård är, samt hur väl deras organisationer har klarat sig under covid-19-pandemin.

Ny och bättre teknik behövs för att rädda liv

Mer än hälften av de svarande, 52 procent, anser att deras arbetsgivare behöver investera i ny eller bättre teknik för att hjälpa till att rädda liv. Rapporten visar även att nästan två tredjedelar av sjukvårdarna i Sverige, 64 procent, tycker att deras arbetsgivare behöver investera i ny eller bättre teknik för att kunna förbereda sig inför framtida hälsokriser.


Hälften anser att covid-19-pandemin har påverkat system- och teknikanvändning 

Nästan hälften av respondenterna, 48 procent, uppger att covid-19-pandemin har haft någon form av påverkan på de system och teknik som används för att bland annat få tillgång till och uppdatera patientjournaler och schemalägga patientbesök. Påverkan på system- och teknikanvändningen kan exempelvis handla om att svenska sjukvårdare har varit tvungna att hantera nya enheter och teknik för att kunna hjälpa patienter hemma i sina bostäder eller att deras befintliga system och teknik inte har hängt med under pandemin. I den svenska undersökningen svarar bara 14 procent att den teknik och de system som de använder var förberedda för att hantera alla typer av situationer relaterade till covid-19-pandemin. 

Relativt liten kännedom om IoT-användning bland svensk sjukvårdspersonal 

Internet of Things (IoT) skapar nya möjligheter inom sjukvården för att kunna förbättra och effektivisera patientvård vid hembesök eller ute på fält. I undersökningen uppger 38 procent att deras arbetsgivare inte använder IoT-teknik och 42 procent säger att de inte vet. Bara var femte, 20 procent, svarar att deras arbetsgivare använder IoT. Dock är IoT-användningen internationellt på samma nivå, strax över 20 procent.