Strikersoft och Medfit har skrivit kontrakt för SwipeCare Clinic där Medfit digitaliserar hela vårdprocessen från patientidentifiering till journalskrivning.
– Vi vill ligga i framkanten och ta vara på möjligheterna som digitaliseringen av vården erbjuder i form av nya verktyg och förbättrade processer för både personal och patienter, säger Staffan Forsström, VD på Medfit. Med SwipeCare Clinic får våra kliniker bl.a. en virtuell reception där patienterna själva kan identifiera sig, skriva egenremiss och hälsodeklaration, boka tider och betala. En klar förbättring för både tillgänglighet, patientsäkerhet och effektivitet inför patientmötet.
Den virtuella receptionen är den första delen i Medfits vårdprocess. Vid själva mötet används sedan SwipeCare Pro, ett iPad-baserat informationsverktyg där patientens egna beskrivning och övriga patientdata kompletteras med vårdprofessionens egna bedömningar och diagnoser. Processen avslutas med att allt material skickas direkt från SwipeCare Pro in i journalsystemet TakeCare.
– Medfit är ett bra exempel på en vårdgivare som tidigt sett de digitala möjligheterna i vården och vill skapa en sammanhållen vårdprocess som utgår från ett digitalt arbetssätt. Många andra digitaliserar bara pappersformulären och fortsätter sedan att arbeta på samma sätt som tidigare, men då har man inte förstått vad digitaliseringen egentligen innebär, förklarar Fredrik Wångberg, VD på Strikersoft. Vi är stolta över att ha fått förtroendet att vara med och stötta Medfits digitala resa.